U današnjoj Budvanskoj ulici
nekad je postojao budistički hram. Budvanska se tada zvala Budistička ulica. O tome
svedoči i Vodič kroz Beograd iz 1930. godine. Na prostorima gde se danas nalaze
Mali Mokri Lug i Učiteljsko naselje, u međuratnim godinama, naselili su se Kalmici,
zapadnomongolski narod budističke vere, U Kraljevinu Srba, Hrvata i Slovenaca,
dospeli su posle revolucije u Rusiji. Beograđani su ih brkali sa Kinezima.
Bilo ih je oko 500 (1923.
godine), a među starosedeocima uživali su ugled kao vredni i pošteni ljudi.
Radili su u ciglanama i crepanama ili kao konjušari u kraljevskim štalama,
ergelama ili kao vozači fijakera. Jedan od beogradskih industrijalaca, Miloš
Jaćimović, poklonio im je plac u blizini
njegovih ciglana, kao i materijal potreban za izgradnju. Tako su nastala
naselja Kalmika u Malom Mokrom Lugu i u Učiteljskom naselju. Tamo su podigli
i svoju bogomolju.
Kalmička princeza, Nirdžidma
Torgutska, posetila je 20. septembara 1933. godine beogradski hram, kojem su
nedostajali bogoslužbeni predmeti, jer ih nije bilo moguće nabaviti u Evropi. Preko
japaskog poslanika u Bukureštu iz Tokija stigao veliki bronzani kip Bude, čije
je osvećenje izvršeno 25. marta 1934. godine. Pola godine po osvećenju Budine
statue, beogradski budisti su održali pomen kralju Aleksandru, ubijenom u
atentatu prilikom zvanične posete Francuskoj. Rekostrukcija, to jest proširenje
hrama (za dodatnih 38 kvadrata) izvršeno je 1935.godine.
Kalmici su pretežno živeli u autonomnoj
republici Kalmikija. Svoju prapostojbinu napustili su početkom XVII veka i
seleći se na zapad stigli sve do nizija Dona. U službi ruskih careva,
ovi vešti konjanici postali su pouzdani branioci južnih granica od
stalnih najezdi Tatara i kavkaskih gorštaka: od kraja XVII i tokom celog
XVIII veka, na zahtev i molbe ruskih careva, izvršili su 28 velikih ratnih
pohoda na obale Crnog, Azovskog i Kaspijskog mora, na Kavkaz, u Persiju
i Kinu.
Do početka XIX veka Kalmici su živeli pretežno nomadskim životom:
uzgajali su ovce, goveda i konje. U potrazi za ispašom i vodom stalno su
se selili, živeći po jurtama; okruglim šatorima od drvenog kostura
koji su oblagali presovanom vunom i prekrivali kožama. Vremenom su
počeli da se bave zemljoradnjom što je dovelo do organizovanja stalnih
staništa, “stanica”.
Sa doseljenicima u Beograd stigao
je i izvestan broj njihovih sveštenika, među kojima je najstariji i
najuticajniji bio izvesni Bakša Gavi Džimba (Mančuda) Borinov. On će, uz
izabranog predsednika Kalmičke zajednice u Beogradu, bivšeg pukovnika ruske
vojske, Abušu Aleksejeva, pokrenuti inicijativu da se podigne budistički hram.
Svoju
prvu bogomolju Kalmici su osnovali po dolasku u Beograd već 1923. godine, u dve
iznajmljene sobe u ulici Vojislava Ilica broj 47.
Ovaj prvi “hram” preseljen je
1925. godine u Metohijsku ulicu broj 51, da bi konačno po zvaničnom osnivanju
Kalmičke kolonije u Beogradu aprila 1928. godine bila pokrenuta akcija za
podizanje pravog budističkog hrma. I upravo na zemljištu koje su Kalmici
primili na dar od Jaćimovića, podiže se prvi i jedini budistički hram u
Beogradu i celoj Evropi. Izgradnja hrama završena je 1929. godine, a svečano
osvećenje održano je 12. decembra iste godine.
Optuženi da su tokom II svetskog
rata sarađivali sa okupatorom, zajednica Kalmika prebegla je prvo u Nemačku, a
zatim i u Sjedinjene Američke Države. Kalmička zajednica je zvanično prestala
da postoji u Beogradu 1944. godine. Komunističke vlasti prvo su srušile kupolu hrama 1950.
godine, a prizemlje zdanja pretvorile u Kulturni centar. Kasnije su se u istoj
zgradi nalazile i prostorije Socijalističkog saveza radnog naroda, da bi
konačno zgradu preuzela radna organizacija Budućnost, koja je i poslednji trag
hrama porušila.
Nije bilo u Beogradu mesta da se
upozna budizmem. Morao sam, stoga, opet na put. Pod krov sveta. Na Tibet. Da zavrtim molitvene mlinove i zapalim pokoji štapić.
Нема коментара:
Постави коментар