Umiljato jagnje
dve majke sisa 🇫🇷✈🇨🇭
"I am not a spy. I just read books!”, Joe
Turner.
Uvek sam želeo da putujem kao Indijana Džons ili Džеjms
Bond. Sa stilom ne vucarajući japijevske kofere i ostala konzumerska sranja.
Iz Beograda nas je ispratila kišа. Jutarnjim letom Wizz Air posle otprilike dva sata leta stižemo na aerodrom EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg (IATA: MLH, BSL, EAP, ICAO: LFSB). Njime ortački upravljaju Francuska i Švajcarska, po međunarodnoj konvenciji zaključenoj 1949.
https://www.facebook.com/share/r/GJR9aaz3YK9CXdGr/
Zbog svog međunarodnog statusa, EuroAirport ima
tri IATA koda aerodroma: BSL (Bazel) je švajcarski kod, MLH (Muluz) je
francuski kod i EAP (EuroAirport) je neutralni kod.
Aerodrom se celokupno nalazi na francuskom tlu; ali ima
švajcarsku carinsku granicu i povezan je sa švajcarskom carinskom zonom preko
2,5 kilometara dugog bescarinskog puta za Bazel, omogućavajući putnicima u
vazdušnom saobraćaju pristup Švajcarskoj zaobilazeći francusko carinjenje.
Zgrada aerodroma podeljena je na dva dela: švajcarski i
francuski. Iako je ceo aerodrom pod francuskom jurisdikcijom, švajcarske vlasti
imaju ovlašćenje da primenjuju švajcarske zakone u vezi sa carinom,
medicinskim službama i policijskim radom u švajcarskom delu. Francuskoj
policiji dozvoljeno je da vrši nasumične provere i u švajcarskom delu.
Preporuka je da idete na
francuski granični prelaz, bržа je kontrola.
Francuski sud presudio je 2020. godine da ugovori o radu na
aerodromu budu regulisani francuskim zakonima o radu. Na osnovu sporazuma iz
2012. godine, švajcarske kompanije aktivne na aerodromu koristile su švajcarske
propise o radu, koji su pogodniji za poslodavce od francuskih. Na primer,
švajcarski zakoni su olakšali otpuštanje radnika, dok francuska pravila
propisuju radnu nedelju od 35 sati, ranije penzionisanje i mnogo veće naknade
u slučaju otpuštanja. Zauzvrat, rad po švajcarskim zakonima rezultira mnogo
većim platama.
Čisto da znate. Meni ni u džеp ni iz džеpa.
Izlazimo na francuski izlaz i autobusom DistriBus broj 11
kompanije Saint-Louis odlazimo na železničku stanicu Saint-Louis odakle ćemo
vozom do hotela u Miluzu. Voilà!
Miluz, šarmantni istok Francuske
Miluz je kulturni i industrijski centar sa dugom tradicijom.
Grad je ugostio jedan od najpoznatijih automobila genijalnog automobilskog
dizajnera Etore Bugatija.
Stari grad Miluza malo je drugačiji od ostalih gradova u
Alzasu. Umesto tipičnih kuća od drvenih građevina, ovde ćete videti puno
građevina izgrađenih tokom II svetskog rata. Uprkos ovoj činjenici, Miluz
sadrži veliki broj istorijskih spomenika.
U ovom pinktoresnom mestu krećemo od trga Reunion (Place de
la Reunion) glavnog trga u Miluzu, šarmantnog mesta sa katedralom i gradskom
kućom.
U pešačkoj zoni nalaze se brojne slikovite kuće iz XVII
veka, koje su sve lepo ofarbane i dobro očuvane. Sve različite boje daju ovom
mestu jedinstveni šarm i ambijent.
Katerdrala Svetog Stefana (Saint-Etienne) veličanstveno se
šepuri na glavnom trgu Reunion.
Protestanti su otkupili katedralu od katolika 1890. godine,
onda je porušili i izgradili sasvim novi hram. Jedino što je sačuvano od pre je
vitraž iz XIV veka, koji je sada izložen u holu ove crkve. Katerdralu je
projektovao arhitekta Jean-Baptiste Sacre koji je takođe sagradio impresivni
zvonik visok 97 metara.
Kapela Svetog Jovana (Chapelle Saint Jean) jedini je trag
koji su ostavili Malteški vitezovi. Sve do reformacije, kapela je bila
najvažnija u Miluzu.
Godine 1798. Miluz se pridružio Francuskoj, a kapela je prodata, a potom je
korišćena kao skladište i pivara.
Zgrada je prvi put
1893. godine posala istorijski spomenik. Danas se u kapeli
održavaju koncerti i izložbe.
Godine 1833, industrijalci iz Miluza odlučili su da zadrže
svoje kreacije tekstilne industrije. Vremenom su prikupljali arhivu proizvoda
ne samo iz Francuske već i iz drugih zemalja. Arhiva je postala zaista
značajna i danas se sastoji od tekstila iz celog sveta, sa naglaskm na alzaške
rukotvorine. Namera je bila da motivišu i obuče tekstilne dizajnere. Ova arhiva
poslužila je kao inspiracija za stvaranje lokalnog muzeja koji je otvoren 1857.
Zbirke se neprestano uvećava. Danas se u arhivu nalazi preko 9000 uzoraka.
Lančani sud (Cour des Chaînes) sagradila je 1594. godine
porodica Bleč. Ova veličanstvena renesansna kuća postavljena je uz bedem
grada. Godine 1675. kuću je kupio J. Sisson, rizničar grada, koji je izveo
izvanredne oslikane plafone prvog sprata sa raznim motivima. J. M. Schvartz je
kupio kuću, dodao bočno krilo i obnovio drugo. Godine 1979. kuća je
ustupljena gradu.
Alzaška kuhinja je eklektika francuske i nemačke kuhinje. Tarte Flambee ili Flammkuchen je nalik kiš lorenu, prekriven belim sirom ili “creme fraiche”, tanko isečenim lukom i slaninom. Ako žеlite nešto zasitije uzmite Baeckeoffe, jelo od mesa mariniranog u belom vinu, a potom zapečenog u rerni sa prazilukom i krompirom.
Veče krunišemo u restoranu uz creme fraiche i buterlju
rajnskog rizlinga.
Čudno ili ne tek u Francuskoj nigde ne pronađoh kalvados, sve sam viski i džin. Kalvados je jedna od rakija sa najdužom neprekinutom tradicijom na svetu. Rane destilerije kalvadosa spominju se u Francuskoj još u vreme Karla Velikog (VIII vek nove ere). Dobija se destilovanjem cidera (slično jabukovači). Ono što ga čini posebnim je vreme provedeno u buretu. Ovaj proces najčešće traje više od dve godine.
I na kraju reč dve o gostoprimstu. Kad je Pol Gogen otišao
na Tahiti nahranili su ga i dali mu ženu. Ni manje ni višе.
Advent u Kolmaru
Kolmar je jedna od najpopularnijih turističkih destinacija,
a nalazi se u francuskoj regiji Alzas. Prestonica alzaškog vina može se
pohvaliti dobro očuvanim starim gradom, mnoštvom spomenika i muzeja. Ovde su
rođeni i mnogi umetnici poput grafičara Martina Šongauera i vajara Bartoldija,
autora Kipa slobode u Njujorku. Malo podalje od centra pronaći ćete repliku
Kipa slobode od 12 metara.
Ovde saznajem trač kako su Ameri zaista dobili tako
prepoznatljivi dar. Ѕаѕvim slučajno. Prvobitno je bio namenjen ulazu u Suecki
kanal, a predstavlja Egipćanku sa bakljom slobode u ruci. Kako je Ismail-paša
bankrotirao, Bartoldi je otplovio za SAD i ugledavši Bedlovo ostrvo, upalila mu
se sijalica. Legendarna Statua slobode otkrivena je 1886. godine.
Gradić Kolmar osnovan je u IX veku i u svojoj istoriji je
pripadao Švedskoj i Nemačkoj, da bi na kraju bio vraćen Francuskoj. Zbog
predivnih trgova, fontana i kanala nazivaju ga još i "Malom
Venecijom". (La Petite Venise).
Minibus na struju vas prevozi besplatno po celom Kolmaru.
Sam centar grada spada u zaštićeno područje. Šetajući šarmantnim uskim
uličicama imaćete osećaj kao da ste u nekoj bajci. Pravimo pauzu uz belo kuvano
aromatično vino i kobasice sa kiselim kupusom (šukrut) i topljenim sirom.
Mešaju se mirisi peciva, sira, suvomesnih proizvoda i božićnih poslastica.
Kolmar je bio inspiracija i Voltu Dizniju za neke od
njegovih najboljih crtanih filmova.
Grad šarenih kuća od kojih je Maison Adolph najstarija. U
muzeju Unterlinden potražite isenheimski oltar (na rasklapanje, Hrst je
prikazan na neuobičajan način) a tu su i neka slikarska remek dela poput radova
Pikasa, a onda se zapućujemo u Muzej igračaka gde nas čekaju Pepeljugine
kočije. Pepeljuga je izgleda otišla na depilaciju.
Uai de la Poissonnerie kraj је koji naseljavaju ribari,
pekari i mesari. Ne propustite priliku da posetite zatvorenu pijacu Marché
Couvert Colmar, a mi smo tu pazarili vino, sir i božićni kolač.
Kuća glava još je jedna zanimljiva lokacija u gradu. Ona je
ukrašena sa 106 glava na fasadi i duž prozora neke su jezive neke se klibere.
Blago Kolmara, skriveno tokom kuge, ovde je pronađeno 1863. godine. Ulaz u
biblioteku i muzej dominikanskog nasleđa se ne naplaćuje, a znatiželjnicima se,
pored ostalog, nudi prilika da vide kolekciju koju čini više od 400 hiljada
dokumenata, u okviru kojih se posebno izdvajaju oni nastali tokom srednjeg
veka.
Muzej čokolade nudi interaktivni obilazak, tokom koga možete
probati mnoge vrste čokolada. Ne znam zato ali pevušim dečiju pesmicu „tamo su
kuće od čokolade, prozori su od marmalade…”
Doduše hrane nam bi preko glave i stomaka, te predahnusmo uz božićno
pivo.
Lokalna legenda kaže da rode (simbol ove oblasti) lete oko kuće kada je beba “na putu”. Trenutno su nestale. Kada se beba rodi, roda odleti do podzemnog jezera gde su duše mrtvih i povede jednu na reinkarnaciju. Roda upeca bebu, umota je i isporuči na adresu. U pitanju su verna stvorenja koja se uvek vraćaju istim gnezdima. Trenutno ovde ima 65 hiljada stanovnika. Minuli rodin rad.
Božićne pijace u Francuskoj (Marche de Noel) odišu fantastičnom atmosferom, svakoga ko imalo dušе uznesu a nude i odlične mogućnosti za kupovinu, ali s galskim prizvukom- da ne spominjem obnovu zaliha vina za božićnu sezonu.
Oko 900 izvora svetlosti koji se programerski kontrolišu,
umešno su instaliѕani kroz ceo grad i na taj način postignut je jedinstveni
light show, koji varira u intenzitetu i boji, tokom cele godine.
Kolmar je bio prvenac u Francuskoj koji je ovakvo nešto
sproveo u delo, a 1997. godine dobio je i posebnu nagradu za ovo jedinstveno
dostignuće, nagradu Académie des Arts de la Rue.
Grad je osvetljen od sumraka petkom i subotom tokom cele
godine.
Kolmar je drugi grad sa najmanjim godišnjim količinama
padavina u Francuskoj, što ovo područje čini idealnim za proizvodnju cenjenog
alzaškog vina.
Odavde kreće i hodočasnička tura poznata kao Alzaška vinska tura, na kojoj se prelazi preko 170
kilometara i oko stotinu vinograda i vinara. To sam zacrtao da pohodim za života.
U decembru dilema je oko kuvanog vina; crvenog, sa citrusima
i malo cimeta ili belog sa anisom i muškatnim oraščićem, a nude i roze
varijantu. Najbolje triling.
Nemojte da vas stoga začudi niti zaplaši što žene ovde
gutaju mannele, male figure muškaraca napravljene od testa za brioš.
Ovo magično mesto može svakako da vam povrati poljuljani
novogodišnji, praznični entuzijazam.
Zato živeli! A votre sante!
Štrasburg ili Strazbur a najpre Šdrosburi
Naveče uz alzaški rizling i bozićni kolač pratimo izbor za Miss Francuske. Indira Anpio, Mis Gvadalupe je ovom prilikom izdominirala. Izbor se odigrao u Šatoruu u centralnom delu Francuske, gde su organizatori
takmičenja ove godine proširili kriterijume za izbor u cilju modernizacije imidža tog konkursa koji je često na meti kritika.
Indira Anpio, studentkinja komunikacija u francuskoj prekomorskoj teritoriji, izabrana je na osnovu glasanja gledalaca francuske televizije TF1 koja je prenosila takmičenje i sedmočlanog žirija.
Miluz, Au revoir les enfants
Dok sublimiram i zipujem francuske sireve, pršute i kroasane potopljene u oranž džus od doruka kotrljam se ka la place de la République. Peške idem u Muzej automobila. Da vidim imaju li boljeg Citroena od mojeg. Tamo sam mu našao Turbo C3 pradeku ili će pre biti prabaku (1923.).
Automobilska industrija jedna je od najznačajnijih u Miluzu. Cite de l’Automobile je muzej u kome se nalaze automobili dizajnera Bugatti, kao i stari modeli Rolls Rojsa i Ferrarija. U muzeju ćete otkriti automobile
obeležene istorijom, animacijama, video zapisima, simulatorima i igralištima. Ljubitelji automobila će ovo mesto prosto obožavati. Videćete ovde razvoj Pežoa, Remoa i Citroena, Pakarda, Mercedesa i Benza...
"Vreme se okreće gorem - rekao je Talesu
Kustosi su ovde zakopali najmanje predmeta iz muzeja 2015. godine. Otkopaće ih 2065. godine."
Ispred Muzeja automobila na moj rođendan zasađeno je drvo. Pod njegovim golim granama danas uriniraju psi. A pse prave od peska.
Beskućnik koji spava pod kolonadama odlazi gladeći svoju riđu bradu da doručkuje na božićnom bazaru, a opušteno ostavlja stvari na velikoj kvadraturi.
Grad vozova ili Cité du Train na francuskom najveći je muzej vozova na svetu. Ima fascinantnu izložbu parnih vozova. Eksponati su hronološki izloženi. U kolekciji možete videti i mehaniku vozova. Muzej je odlično mesto gde možete naučiti nešto o istoriji i ovoj industriji.
Razgovor ispod jelke i lift do Švajcarske. Na aurodromu jedemo kiš loren, makaron, krem brule, gevirctraminer. Jedan putnik ostavlja pored nas torbu. Uskoro se pojavljuje policija i istražuje. Na svu sreću čovek dolazi. Iz Srbije je, Kosovo i Metohija.
Na kontroli stvari mi stavljaju u dva kanistera i pri kontroli zapinje moj Levis plavi duks. Na reklamaciju prave se ludi. To možе da im se obije o glavu.
Na aerodromu me je dočekala Francuskinja, a ispratio Švajcarac. Ušli u Francusku, izlazimo iz Švajcarske. Ostalo je tek toliko da u ručni prtljag dodam par osećajnih francuskih sireva, rizling i par čokoladica iz fri šopa.
I kad mi je ovako krenulo sa ovom bejzik avioponudom mora da se umeša neki moron, u ovom slučaju francuski ministar saobraćaja, Klement Bon, tražеći povećanje cena loukost letova s navodnim ciljem da smanje emisije ugljen-dioksida.
Нема коментара:
Постави коментар