Novembar
je otpočeo s prvim jutarnjim mrazevima. Nisam dozvolio da me to
obeshrabi. Posle duže i iscrpljujuće pauze opet sam se spremao na put.
Novo startno mesto a cilj u komšiluku, Segedin. Meterolozi su
najavljivali sunčan dan. Nadao sam se da neće pogrešiti. Posle
neshvatljivo dugog čekanja na graničnom prelazu konačno smo se obreli u
Segedinu. Obilazak grada otpočeli smo od Muzeja Ferenca Mora koji se
nalazi na Ruzvetovom trgu. Nekada se na ovom mestu nalazila riblja
pijaca, što i ne čudi jer se muzej nalazi skoro na samoj obali Tise, a u
neposrednoj blizini mosta Belvárosi koji je izgradila firma Ajfel.
No
vratimo se muzeju. Izgrađen je 1896. godine u neoklasicističkom stilu.
Korinski stubovi nose timanon na kojem piše: „za obrazovanje svih“ (A közumüvelödésnek).
Obilazimo
sobe s slikama, prepariranim životinjama, rudama i fosilima, etno
zbirkom i još kojekakvim sitnicama koje opisuju život na ovim
prostorima.
Papuče iz muzeja videćemo, kasnije, i dalje se (po orginalnim nacrtima) prave u gradu. U dve varijante od kože ili od somota, ukrašene vezom, čije je najčešći motiv cveće.
Izlazimo iz muzeja i par trenutaka uživamo u živopisnim jesenjim bojama drveća parka Štefanija.
U parku smo pronašli i ostatke segedinske tvrđave. Zemljane utvrde, kralj Bela IV je ojačao kamenim zidinama. U ovoj tvrđavi su Mađari sklopili mir s Turcima 1444. godine. Odavde je Matija Korvin krenuo u odbranu Beograda. Utvrđenje je, ipak, podleglo pod nasrtajima Turaka 1543. godine. Hrišćanske trupe su ga oslobodile posle 143 godina ropstva. Ono što nije stradalo od ratova, postalo je žrtva urbanizacije grada u XIX veku.
Preko puta ulice nalazi se zdanje Narodnog pozorišta sagrađenog po nacrtima bečkih arhitekata Helmera i Felnera (istih onih koji su projektovali temišvarsku operu).
Ovo eklektično neobarokno zdanje otvoreno je 1883. godine, ali je samo
posle dve godine rada stradalo u požaru, pa je moralo biti obnovljeno.
Segedin
je grad kulture, univerzitetski centar, ali i grad karnevala. Poznat je
i po proizvodnji čuvene paprike i čuvenih „Pick“ salama, a ovim
namirnicama posvećen je i jedan od gradskih muzeja.
Poseta muzeju podrazumeva, naravno, i degustaciju. Muzej je poseban i
po još jednoj atrakciji. Iz muzeja posetioci mogu besplatno poslati
svoje razglednice u bilo koji kraj sveta.
No kazaljke sata se ubrzano kreću, pa smo se zaputili u pešačku zonu, u ulicu Karaš (Karasz utca),
koja pored lepih fasada skriva i odličnu poslastičarnice s lepim
kolačima i tortama. Put nas je vodio kroz jedan od najlepših parkova
Srednje Evrope, trg Sečenj.
Park
je prepun spomenika: Sečenji Ištvan je ovekovečen u meremru, Pal
Vašarhej u bronzi, tu su i Tisa Lajoš i Deak Ferenc, kao i bista Kunoa
Miebesberga.
Pal
Vašarhej je regulisao tok Tise. Na postamentu njegovog spomenika
upisane su dve kritične godine koje su njegov rad dovele u pitanje:
1970. i 2006. Poslednji spomenik u parku prikazuje svetog Štefana i
Gazelu.
Okružena
palatama zidanim u stilu eklektizma, na zapadnoj strani trga uzdiže se
zdanje Gradske kuće, izgrađene u neobaroknom stilu. Kamen temeljac je
položen 1799. godine. Zgrada je uništena u velikoj poplavi 1879. godine.
Na temeljima stare, 1883. godine, podignuta je nova Gradska kuća.
Žurilo se sa radovima jer je grad trebalo da poseti car Franc Jozef. I
kako to biva, nije bilo mesta da se smeste sve ugledne zvanice. Neko se
dosetio i zdanje Gradske kuće je zatvorenim mostom, sličnim onom
venecijanskom, Mostu Uzdaha, povezana s susednom zgradom. Zdanje Gradske kuće krase vitražni prozori, a jedan od njih krase reči koje se pripisuju upravo caru:
„Segedin će biti lepši nego što je bio!“
I
izgleda da nije pogrešio. Svečanu salu Gradske skupštine krase
umetničke slike, a svod je oslikan freskama, radom Žigmunda Vajde. Ovde
se okupljalo društvo Dugonić, a u dvorištu su se odvijali kamerni
koncerti, kao i različite predstave.
Pored
zdanja Gradske kuće, smestila se kuća sagrađena u klasicističkom stilu,
koja je pripadala trgovačkoj porodici Žotar. Valja spomenuti još i
zdanje hotela „Tisa“ u kojem se okupljala ovdašnja intelektualna elita.
Nastavljamo od Sečenj trga ka ulici Karaš i na njenom početku ugledsmo
skulprture dobrodošlice delo Petera Parkanija.
One nagoveštavaju karnevalsko raspoloženje koje gradom vlada od ranog proleća do kasne jeseni.
Na
sredini ulice Karaš nalazi se trg Klauzal, koji krasi skoro
mediteranska atmosfera, ali i spomenik Lajošu Košutu i jedan je od prvih
koji prikazuje njegovu celu figuru.
U
prizemlju nove Žotar kuće nalazi se poslastičarnica Virag, koja
nažalost nije radila, ali je na suprotnom kraju trga postojala adekvatna
zamena Kapela (A Cappella cukraszda ).
Na
trgu se nalazi i kuća Karaš, s čijeg balkona je 1849. godine Lajoš
Košut održao svoj poslednji govor. Franc Jozef nije hteo mnogo da priča,
on je u istoj kući prespavao, prilikom posete gradu 1857. godine. Na
trgu se nalazi i umetnički rad Klare Tobleš, Kraljev bunar.
S
trga Klauzal ulicom Kiđo brzo stižemo do impresivne sinagoge izgrađene
početkom veka u stilu mavarske secesije. Vitražni prozori, klupe u
duborezu, oltar izrađen od jerusalimskog mermera. Sveti orman je
napravljen od bagrema koji je rastao na obalama Nila, a skriva osamnaest
svitaka tore, smeštenih u devet odeljaka ormana.
U jednoj od najlepših zgrada secesije, Reik palate (Reök palota),
sagrađenoj 1907. godine u stambene svrhe, uselio se Regionalni centar
umetnosti. Lep primer secesije je i Nemačka palata građena početkom XX
veka. Fasada podcrtana kalkanima, ukrašena je žolnaji pločicama s etno
motivima. Obišli smo u Grofovu palatu i vodotoranj na trgu svetog
Štefana. U unutrašnjosti tornja visokog 55 metara okačeno je Fukoovo
klatno, pa se možete uveriti da planeta Zemlja još nije zastala.
Velika
poplava koju je 12. marta 1879. godine izazvala Tisa iznenadila je
žitelje Segedina. Građani su odlučili da grad obnove i da sagrade veliku
crkvu u slavu Bogorodice. Segedinska katerala je najveća sagrađena
crkva tokom XX veka u Mađarskoj. Podignuta je na prostranom trgu (12.
000 m2).
U
njoj se nalaze jedne od najvećih orgulja u Evropi i drugo po veličini
zvono u Mađarskoj. Pomenuto zvono nazvano je zvono heroja , teško je
8600 kilograma i tokom godine se oglasi samo sedam puta. Unutrašnjost
crkve krasi „Isus na krstu“ delo Janoša Fadrusa, za kojeg je na Svetskoj
izložbi u Parizu 1900. godine dobio glavnu nagradu. Podignite pogled ka
svodu crkve i ugledaćate Bogorodicu. Primetićete da i ona nosi
segedinske papuče! Reklama nikad dosta!
A kada dođe leto, katedrala postaje pozadina za Segedinske letnje pozorišne igre (Szegedi Szabadtéri Játékok).
Najstarije zdanje na katedralnom trgu je Dimitrijev toranj. Temelj je
podignut u XI veku, donji deo je sagrađen u romanskom stilu (XII vek), a
gornji u gotskom (XIII). Okvir vrata kule je od klesanog kamena
preuzetog s nekadašnje segedinske tvrđave, a iznad vrata je najstariji
vajarski rad „Kameno jagnje“. U kulu se ulazi kroz kapiju od kovanog
gvožđa koja nosi romantičan naziv „Kapija života“.
Nasuprot
katedrale nalazi se „svirajući sat“. Dva puta dnevno drvene figure
napuštaju unutrašnjost sata i luduju. Na severnoj strani trga nalazi se
Srpska crkva svetog Nikole izgrađena 1778. godine u baroknom stilu.
Kad
smo već kod crkava da pomenemo i Reformatorsku crkvu, poznatiju u
narodu kao Crkva s kokoškom, po živinčetu koje se nalazi na njenom
tornju. Interesantno je da je, posle velike poplave, trebalo podignuti
dva metra nivo zemljišta, kako bi crkva bila sagrađena baš na ovom
mestu. Kada je otvorena 25. maja 1884. godine pred vernicima je ukazalo
impresivno neogotsko zdanje izgrađeno od cigle. Da je neko mogao da je
pogleda s neba video bi da crkva ima tlocrt lista deteline s uglovima od
120 ° između „listova“.
U
blizini crkve nalazi se kalvinistička palata, izgrađena, tridesetak
godina kasnije i to u sasvim drugom stilu, u duhu secesije. Na kraju,
ovog dela putopisa, posećenog verskim objektima Segedina, da pomenemo i
ikonu Crne Marije iz franjevačke crkve. Po legendi, orginalnu ikonu je
naslikao apostol Luka u Bogorodičinoj kući u Nazaretu. Ikoni se kasnije
gubi svaki trag, kako bi je Jelena, majka cara Konstantina, zajedno s
Isusovim krstom pronašla i poslala za Konstantinopolj. Put ikona dalje
nosi do dvora Anžujaca, koji je poklanjaju kaluđerima reda svetog Pavla u
Jasnoj Gori.
Pre
velike poplave na današnjem trgu Dugonić nalazila se pijaca na kojoj se
trgovalo pšenicom. Ono što ćete odmah zapaziti je kuća Ungar Majera s
olovnim gospođicama. Ovde se nalazi i spomenik Andrašu Dugoniću po kome
je i trg dobio ime. Odlazimo do trga Aradskih Martara na kome je
konjički kip Ferenca Rakocija i stub s mermernom pločom na kojoj su
imena svih 13 mađarskih generala stradalih u Aradu.
Interesantno je da je od streljanih mađarskih generala najmanje bilo
baš Mađara. Jedan od njih je i naše gore list, Jovan Damjanović, rodom
iz banatskog sela Straža, nadomak Vršca.
Obilaženje grada nam je otvorilo apetit te smo se uputili u jedan tipično mađarski restoran uređen u etno stilu.
Prva
reč kada pomenemo mađarsku kuhinju je "vatra". Nju u jela unosi ljuta
paprika. Donešena u Evropu iz Amerike, a ovde je naša novi dom i brojnu
porodicu. Paprika krasi većinu mađarskih jela.
Samo što je još ne stavljaju u kolače, kažu neki.
No
trebalo je da se odlučimo između razroraznih gulaše i paprikaše.
Strpljivi i nasmejani konobar, odeven u narodnu nošnju, strpljivo nam je
objašnjavao razliku između ovih jela.
Gulaš
je gusta, masna, mesna čorba s mnogo luka i paprike i dodatkom sitno
seckanih krompira i malo testa. Najčešće se sprema od crvenog mesa
(goveđeg, svinjskog, ali može i od ovčijeg kao i od divljači). Perkelt
je esencija gulaša, spravlja se dinstanjem mesa. Tokanj mi je sličan,
razlika je u tome što mu se dodaje pavlaka, pečurke, grašak i ostalo
povrće. Paprikaš se za razliku od perkelta, priprema od svetlijeg i
mladog mesa (pilećeg, ćurećeg, telećeg, jagnjećeg, kao i od slatkovodne
ribe).
Kelnerov
osmeh nas nije zavarao. Jasno smo videli jedva primetnu kuburu zadenutu
za pojas. Zato se nismo dvoumili i brzo smo naručili perket paprikaš s
mlincima u trendi šerpicama na tufne (nalik na nekadašnji suvenir iz
Vrnjačke Banje).
I
po čašu crvenog vina „Egri Bikavera“ koji se rađa u okolini grada Egera
i važi za najprestižnije crveno mađarsko vino. Uživali smo u hrani, no
em vremena nismo imali na pretek, em ta konobarova prokleta prangija, te
smo rešili da račun izmirimo i krenemo na put.
Nažalost
nismo imali dovoljno vremena da posetimo gradsko termalno kupatilo Anne
Fürdõ, staro oko stotinu godina, preuređeno 2004. godine u savremeni
wellness centar. Niti impozatni zoo vrt (Szegedi Vadaspark) koji
se prostire na 42 hektara, a najzanimljivije je prikaz biljnog i
životinjskog sveta Južne Amerike koji zauzima oko šestine ukupnog
prostora zoo parka. No ne treba ni za čim žaliti. Jer, uputili smo se u
Nacionalni istorijski spomen-park (Opustaser) udaljen oko pedeset
kilometara od srpsko-mađarske granice, to jest desetak kilometara
istočno od starog puta Segedin-Budimpešta.
Kada
su 896. godine mađarska plemena stigla u Panonsku niziju, njihovih
sedam poglavica dogovorili su se kako da podele novoosvojene teritorije i
urede međusobne odnose. I svoj dogovor overili krvlju.
No, najstariji pisani zapis o ovome nalazimo u hronici Gesta Hungarorum, koju je nepoznati autor napisao oko 300 godina kasnije.
Jasno
je da istinitost te priče nije moguće proveriti, a pogotovo nije moguće
identifikovati tačno mesto gde se sve to odigralo. No, na mestu
današnjeg nacionalnog parka, u XII veku podignut je benediktinski
manastir, koji je, zajedno sa okolnim naseljem, porušen u ratovima s
Turcima tokom XVI veke. Arheološka iskopavanja oko ostataka manastira
izvedena u drugoj polovini XIX veka, između ostalog, iznedrila su na
svetlo dana i čitavo groblje prvih mađarskih naseljenika, što je neke
navelo na pomisao da ovo mesto povežu s predanjem o već pomenutom
sastanku plemenskih vođa.
U
sklopu obeležavanja hiljadu godina od dolaska Mađara u Panoniju, 1896.
podignut je spomenik, a započete su i pripreme za izgradnju memorijalnog
parka, ali nije urađeno koliko je bilo planirano, kako zbog nedostatka
novca, tako i zbog svetskih ratova koji su sledili.
U
ovdašnjoj okrugloj zgradi Rotunda izloženo je remek delo mađarskog
slikara Arpada Festija iz 1894. godine pod nazivom „Ulazak Mađara“
impresivnih dimenzija 15x120 metar i prečnika 38 metara. Slike je
interesantna i zbog načina na koji je izložena. Ona je, naime,
postavljena na unutrašnju stranu velikog cilindra, tako da potpuno
okružuje posmatrača, koji je posmatra s platforme, koja se nalazi u
centru cilindra; predeo koji se nalazi bliže posmatraču i predmeti u
njemu su trodimenzionalni i postepeno se stapaju sa slikom, čineći
iluziju prostora još uverljivijom. Razgledanje ove slike traje pola
sata, a onda na red dolazi sledeća grupa.
Noć
je već bila kada smo se iskrcali na beogradskom trgu Slavija. Tako je i
bolje. Jer posle segedinskih trgova, naša Slavija je ličila na stočnu,
palanačku pijacu. Valjda će i ona uskoro stići na red za sređivanje. Jer
ovakva kakava je, nije nam na čast!
Нема коментара:
Постави коментар