„ad memmorriam aeternam Divl Imperatoris Galerii Maximini, Oedipus filius“
Posle sezone najavljenih poplava, koje su nas sve rastiužile i zavile u
crno, došlo je vreme da krenemo na još jedan put po Srbiji. Put koji
obećava i koji srca ispunjava optimizmom, a lica blaženim osmehom. Naš
cilj je na istoku, blizu Zaječara i u negotinskoj krajini. Put rimskih
imperatora i jedan od srpskih vinskih puteva. Šansa za srpsku
turističku ponudu.
U
širenju Rimske imperije, reka Dunav je imala značajnu ulogu, a,
istovremeno, bila je i njena granica. Najveći deo limesa, odnosno,
granice, bio je na teritoriji današnje Srbije, gde su podizani utvrđeni
gradovi, odakle se Rim branio od varvara. Zahvaljujući geografskom
položaju, u Srbiji se nalaze značajni spomenici koji datiraju iz Rimskog
carstva. Takođe, petina ukupnog broja svih imperatora, rođena je u na
tlu današnje Srbije.
Feliks
Romulijana je u istočnoj Srbiji, nedaleko od sela Gamzigrad i jedan je
od arheoloških lokaliteta na 600 kilometara dugom putu rimskih careva
kroz Srbiju. Na ovoj zemlji je u drugoj polovini trećeg veka rođen
budući imperator Gaj Valerije Galerije Maksimilijan (293. - 311.n.e.),naslednik cara Dioklecijana. Čovek koji je prvi pokazao toleranciju
prema obožavanju drugih božanstava (hrišćanstvo), ali nije imao sreću da
ga istorija po tome upamti. Kako to biva kod iskonskih edipovaca,
sagradio je carsku palatu, u čast svoje gospođe majke, Romule, na
visoravni koju s tri strane okružuju livade, a s četvrte reka Crni
Timok. Kroz rimsku čaroliju, u antička vremena svojom nadahnutom pričom,
poput vremeplova, proveo nas je direktor zaječarskog muzeja, gospodin
Bora Dimirijević. Pravi srpski Indijana Džons, očarao je ženski deo naše
grupe, kao što su njegove koleginice (volonterke) šarmirale muški deo
grupe. No, svima im bezgranično hvala na gostoprimstvu i nadahnutoj
priči.
I
kako to biva kod Srba, dve devojke više je zanimalo muzejsko električno
vozilo, nego predavanje iz istorije. Duhoviti gospodin Dimitrijević,
obećao im je vožnju vozilom, ako ga budu saslušali. A obećanje je za
Srbina isto ono što je disciplina za Nemce, vodka za Ruse i novac za
Amerikance. Elementarno, dragi Votsone!
U početku se smatralo da se u Gamzigradu radi o vojnom logoru-kastrumu, a onda se ispostavilo da je Gamzigrad raskošna palata, koja spada među malobrojne reprezentativne spomenike dvorske arhitekture rimske imperije. Da je reč o carskoj palati, arheolozi su potvrdili krajem prošlog veka. Naime, pokojni profesor Dragoslav Sreojević nameračio se da kopa pored usamljene, bele, seoske kuće. Jedine u okviru arheološkog lokaliteta. Na mestu gde se nalazila građevina, čija je funcija bila zagonetna. Predpostavlja da se baš tu nalazio paganski hram, u kojem je Galerijeva majka, izvodila, skupa sa svojim sledbenicima mistične ritalne gozbe.
I ništa nisu pomogla odvraćanja gospođe Anke, da je od tolikog
prostora, našao da kopa baš u blizini prozora, profesor je ostao odlučan
u svojoj nameri. I 1984. godine pronašao ploču od tufopeščara s
uklesanim natpisom Felix Romuliana (datira iz 305 ili 306. godine n.e).
Kopija ove ploče, umanjena, prodaje se kao suvenir uz još pregršt
zanimljivih sitnica u muzejskoj prodavnici. Pored toga što kupujete
podsetnik na posetu ovom lokalitetu, time pomažete i ovim entuzijastima,
da nastave istraživanju i obraduju nas s novim, još lepšim otkrićima.
No, Srbi ne bi bili Srbi da odmah nisu počela ogovaranja da je profesor ploču naručio kod seoskog kamenorezca, kako bi potvrdio svoje predpstavke, da je ovaj lokalitet zapravo carska palata.
No, pronalazak glave imperatora Gaja, izrađene od crvenog porfirita, začepila je usta i tim večitim skepticima.
Da,
zaboravih da napomenem, na ovom lokalitetu sam bio u zlatno vreme naše
arhelogije (kad je bilo i novca) krajem sedamdesetih godina XX veka.
Kao dečak. Koliko se toga i sećam, osim da sam bio zadivljen?
Živopisnim
mozaicima od raznobojnih kamenćića, lepim poput orjentalnih ćilima, ali
lakšim za održavanje. Rimljane su znali i kome da se obrate za izradu
mozaika, majstorima Grcima, a platili ih kao današnji preduzetnici
svoje radnike. Nisu bili mutavi ti Rimljani! Od dečačkih dana do danas,
dosta sam proputovao i dosta toga video. Da li gamzigradska palata sija
starim sjajem za mene?
Znali
su ti, rimski tajkuni da treba ulagati u nekretnine, da je to
najsigurniji penzijski fond. Galerije je palatu gradio da bi posle
povlačenja sa vlasti, u zavičaju proveo mirne penzionerske dane, ali je,
avaj, 311. godine na putu za Sofiju preminuo. Zlobnici tvrde od
sifilisa, ne dočekavši završetak palate. Prema Laktanciju, Galerijevo
telo, unakaženo teškom bolešću, spaljeno je u Sofiji, dok Aurelije
Viktor tvrdi da je Galerije sahranjen u Romulijani. Pored majke. Jedna
je majka! A otac nepoznat, u senci, navodno Mars. Smrtna majka i
besmrtan otac. Poznato, zar ne? Ako mene pitate, zaista cenim to što
je slavio boga-veseljaka Dionisa.
Ali, da te, navodno, začne bog rata, a da slaviš život - to je žešća pacifikacija. Za Nobela, momentalno da se uruči! No, njegovom psihološkom profilu sleduje tata Edip. I još umislio baja da je Pantokrator (vladar cele vaseljene), a ovozemaljsku prćiju je delio s još tri vladara, na mamu da se i ne vraćamo, Galerije, druže, malo si se zaneo!
Već u IV veku ceo posed je prepušten hrišćanskoj crkvi. U V veku palatu su razorili Varvari, a u VI veku Justinijan I je izvršio obnavljanje palate pretvorivši je tom prilikom u pogranično utvrđenje, dosta skromnije, doduše. Prilikom najezde Slovena, krajem VI veka, ovaj nekada zaista moćan grad biva napušten.
Sam carski kompleks se
prostire na sedam hektara I opasana je dvostrukim; starim I novim
zidom sa dvadesetak kula. Unutar zidina nalazi se carska rezidencija,
hramovi I kupatila (terme). Oko palate tu je i mnoštvo kamenih kuća,
krivudave uličice I uski prolazi, neočekivani mali trgovi na kojima su
vešto napravljeni kameni bunari. Feliks Romulijana je bila jedno od
“šest kapija carstva”. Pored površinskog dela postoji I kompleks
podzemnih dvorana I hodnika koje vode u nepoznatom pravcu ka planini
Rtanj I ka Gamzigradskoj banji. Kažu da je ovo područje bilo prepuno
zmija, ali možda takva ogovaranja potiču od Galerijevih ljubavnica,
kojima se nije dopadala njegova odanost majci.
Feliks
Romulijana se izdvaja od drugih carskih palata iz toga doba po
očuvanosti i specifičnom arhitektonskom sklopu, sa dva odbrambena
bedema, skulpturama imperatora Galerija, Jupitera i Herkula, kao i
prekrasnim mozaicima. Po umetničkim dometima mozaika i dekorativne
arhitektonske plastike, Gamzigrad predstavlja vrhunsko dostignuće kasne
antike, kao perioda u kome se centri moći pomeraju sa zapada na istok.
Mozaici su, treniutno, zaštićeni, ali će tokom leta zablistati svom
svojom lepotom. Tokom avgusta na ovom mestu, organizuju se pozorišne
predstave i koncerte, pa, eto izvolite...
Od 2007. godine carska palata Felix Romuliana je deo UNESCO svetske kulturne baštine i meta znatiželjnih posetilaca, kao i mnogobrojnih istraživača i arheoloških stručnjaka iz Srbije i čitavog sveta. Dokaz da je naš lokalitet interesantan i samim Rimljanima (dodiše današnjim) je i podatak da su zatražili par eksponata s ovog lokaliteta. Dobili su ih, naravno privremeno, i izložili u Koloseumu. Naravno, uzvratili bi nam oni drage volje, ali treba da se steknu uslovi i obezbede sredstva za osiguranje eksponarta. Dotle, u daljem istraživanju, našim stručnjacimi pomažu Nemci i Norvežani. Uz pomoć Ambasade Kraljevine Norveške u Beogradu i donacije u iznosu od 32.362 EUR, realizovan je projekat čiji je osnovni cilj bio uredjenje prirodnog amfiteatra odmah izvan prostora istočne kapije carske palate Feliks Romulijana
Od 2007. godine carska palata Felix Romuliana je deo UNESCO svetske kulturne baštine i meta znatiželjnih posetilaca, kao i mnogobrojnih istraživača i arheoloških stručnjaka iz Srbije i čitavog sveta. Dokaz da je naš lokalitet interesantan i samim Rimljanima (dodiše današnjim) je i podatak da su zatražili par eksponata s ovog lokaliteta. Dobili su ih, naravno privremeno, i izložili u Koloseumu. Naravno, uzvratili bi nam oni drage volje, ali treba da se steknu uslovi i obezbede sredstva za osiguranje eksponarta. Dotle, u daljem istraživanju, našim stručnjacimi pomažu Nemci i Norvežani. Uz pomoć Ambasade Kraljevine Norveške u Beogradu i donacije u iznosu od 32.362 EUR, realizovan je projekat čiji je osnovni cilj bio uredjenje prirodnog amfiteatra odmah izvan prostora istočne kapije carske palate Feliks Romulijana
Pored palate, arheološki lokalitet obuhvata i obližnje brdo Magura, s dva brežuljka, koje kad bolje zagledate, ukaže vam se jasan simbol materinstva. Taj požudni objekt obožavanja! Iskopavanja su pokazala da je se radi o svetom bregu, na kome je, poslednji put u Rimskom carstvu, izvršen čin apoteoze. A njihova skaralnost datrira od bronzanog doba. Odavde su se Galerije i njegova, ljubljena majka uzdigli među bogove, u nebesa, a njihovi zemni ostaci pokopani su u mauzoleje. Ispostavilo se da je Viktor Aurelije bio u pravu. Otkrivene su dve zidane grobnice (mauzoleja), bogato ukrašene arhitektonskom plastikom, i dve humke sa lomačama (tumule). Kalotne humke nose karakterističnu simboliku. One obezbeđuju sveti prostor na kojem je obavljen čin divinizacije (prevođenja iz statusa smrtnika u besmrtnost) i ostvarena komunikaciju uzmeđu zemlje i nebesa. Bežična, Bluetooth?
Na
srrebrnoj lomači (rogus connsecrationis) spaljena je imperatorova lutka
od voska, a s njenog vrha, iz kaveza, poleteo je beli orao. Da je bila
srebrna nisu, do sada, pronađeni materijani dokazi, koji bi to
potvrdili. No, Galeriju nije manjkao osećaj za vreme. Umro je taman na
vreme da se vine u nebo, jer je samo dve godine kasnije Konstantin doneo
čuveni edikt, kojim je hrišćanstvo proglasio za državnu religija, a
mpagantstvo ukinuto. Edikt, kojim bi bila onemogućena njegovu
staromodnu konsekracija.
Na
ovom arheloškom lokalitetu devedesetih godina XX veka pronađeni je oko
stotinak zlatnika, solida (koji možemo locirati u vremenskom rasponu od
375. do 408. godine; za vreme vladavine: Gracianusa, Valentinianusa II,
Theodosiusa I, Arcadiusa). Kako politika dobrog domaćina nalaže
pohranjeni su u tamu bankarskih sefova, kako u onih klonulih duhom i
moralom ne bi rodili neke nečasne namere. I sami nadničari, koji su
pronašli značajnije artifekte nisu bili zadovoljni s uobičajnom nagradom
od sedam nadnica, nego su iskali i iskali... No to je već neka druga
priča, priča o ljudskoj pohlepi i večnom nezadovoljstvu. No, vratimo se
mi našem „maminom sinu“.
Imperator
Galerije je vladao po uzoru na cara Dioklecijana, pa je planirao da,
kada se povuče sa prestola, život nastavi u palati, koju će sagraditi u
kraju odakle je poticao. Od Dioklecijana je nasledio sistem vladavine
poznat pod nazivom tetrarhija (na grčkom - vladavina četvorice), sistem
vlasti gde se ona del. S njegovom smrću, okončava se ovaj neobični
sistem vlasti, neshvatljiv današnjim političarima.
Gradnja je počela posle pobede, koju je izvojevao nad Persijancima 298.
godine. Iz tog perioda je unutrašnje utvrđenje kompleksa, palata u
severozapadnom delu i mali hram. Konfiguracija terena nametnula je
njegovu nepravilnu, trapezastu osnovu, a prvobitna fortifikacija nameće
poređenja s Dioklecijanovom palatom u Splitu. Zidovi palate bili su
obloženi oplatama od mermera i zelenog porfirita ili ukrašeni freskama i
štukaturama.
Sredinom
V veka središnja dvorna u severozapadnom delu Romulijane prepravljena
je i pretvorena u trobrodu hrišćansku baziliku. Odbrambene kule
pretvorene su u zanatske radionice, tadašnje šoping molove. I sve bi
bilo lepo i živeli bi duigo i srećno, da nisu naišli krvoločni Huni i
sve spalili. Romulijana se obnavlja, ali dosta skromnije, izgleda da je i
tada vladala ta prokleta kriza, nije bilo stranih investicija, a i
investitori su, naravno, fušarili pri gradnji. Svaku sličnost s vremenom
današnjim, odlučno i s gnušanjem odbacujem.
Prvi
pisani dokument u novijoj istoriji o Romuliani ostavio je saksonski
baron Herder u putopisu "Rudarski put po Srbiji", 1845. godine. Posle
barona, za Romulianu se zainteresovao austrijski arheolog i putopisac
Feliks Kanic, koji 1860. godine obilazi ovo područje i ostavlja nam
crteže zidova i okoline. Godine 1950. arhitekta Ðurđe Bošković izradio
je novu osnovu gamzigradskih bedema, naznačio položaj najznačajnijih
građevina unutar njih i istakao potrebu da se ovaj važan kasnoantički
spomenik zaštiti i istraži. Arheološka istraživanja, započeta 1953.
godine, pokazala su da u okviru bedema postoji nekoliko palata i
hramova, koji govore o značaju i nameni Romiliane.
Sledi
poseta Zaječarskom muzeju i Radubegovom konaku. Zaječarski muzej
smešten je u lepoj i obnovljenoj zgradi, a iz zbirke treba izdvojiti
deo arhivolte sa natpisom FELIX ROMULIANA (oko 306. god.); pilastar sa
predstavom tetrarha u medaljonima (oko 306. god.); glavu imperatora
Galerija i šaku sa globom, deo skulpture ili skulptoralne grupe izrađene
od crvenog porfirita (posle 303. godine); glavu Herkula, deo skulpture
od belog mermera (oko 310. god.); glavu Jupitera, deo skulpture od belog
mermera (oko 310. god.); Asklepija, deo skulpture od belog mermera (oko
310. god.); mozaike: Dionis na gozbi (otkriven 1969.), Venatori,
Lavirint (oko 310. god.); srebrno posuđe iz Romulinog konsekrativnog
spomenika na Maguri (oko 306. god.); češljeve od jelenjeg roga (druga
polovina IV – V vek); ostavu crkvenih predmeta (VI vek); nakit iz
srednjovekovne nekropole sa prostora ispred glavne – istočne kapije
Gamzigrada (XI vek). U Narodnom muzeju u Zaječaru, čuva se i mozaik
neobično skladne kompozicije i jasnog kolorita, za koji stručnjaci kažu
da je jedna od najlepših predstava Dionisa, kao mita o večito mladom
božanstvu. Dionis je inače moj omiljeni bog, pored Afrodite, naravno. O
tome koliko je bio omiljen u ovim krajevima, i od kada datira gajenje
vinove loze u ovim krajevima svedoče i grozdovi isklesani na
pilasterima, konzolama i parapetnim pločama. No, strpljenja, kasnije
ćemo mu mu odati počast i „primiti pričešće“ u Rajačkim pimnicama.
Prisetimo
se ovom prilikom i velikog Zaječarca i našeg državnika Nikole Pašića
(Zaječar 1845–Beograd 1926). Prvo njegovo pojavljivanja u javnom
političkom životu bilo je 1878. godine, kada je izabran za narodnog
poslanika. Potom sledi osnivanja Radikalne stranke 1881. godine,
predvođenje Timočke bune 1883, osuda na smrt, izgnanstvo i pomilovanje
1889.
Posle abdikacije kralja Milana, sa svojom strankom
izvojevao je izbornu pobedu, preuzeo vlast u Srbiji i formirao svoj prvi
kabinet Vlade 1891. godine. U njegovoj biografiji susreću se i funkcije
predsednika beogradske opštine 1896–1897, diplomate–poslanika u
Petrogradu 1893–1894, po završetku I svetskog rata pregovarač je na
Konferenciji mira u Parizu. Da se on pitao, a ne nezajažljivi kralj
Aleksandar, Jugoslavija nikad ne bi bila stvorena. Ovde su izloženi i
ešalj kojim je održavao dugu, sedu bradu i njegov posmrtni lovorov
venac.
Za
vreme vladavine Obrenovića, Radikalna stranka, pa i on kao njen vođa,
bili su uglavnom u opoziciji a sasvim retko na vlasti, dok su za vreme
Karađorđevića bili isključivo na vlasti, a sporadično u opoziciji. Posle
smrti upoređivan je sa ostalim velikanima evropske istorije. Zanimljiva
je i anegdota koja se vezuje za njegovo ime. Jednom prilikom, kad je
oboleo, u posetu mu je stigla skupštinska delegacija s porukom:
„Skupština Vam želi brzi oporavak s devedeset šest glasova za i četiri protiv!“
Zaječar
nas je zadivio svojom starinskom arhitekturom i nekim mirom i spokojem,
koja se u Beogradu ne srećei. U centru Zaječara, u ulici Ljube Nešića,
koja je ujedno i trgovačka oaza grada, nalazi se Radul- begov konak,
jedan od spomenika orijentalne kulture u ovom kraju. Nije moguće
utvrditi ko je sagradio i bio vlasnik konaka, ali, pretpostavlja se da
je, po oslobođenju Timočke krajine od Turaka 1833. godine, konak dobio
novog vlasnika – Radul- bega. Po sultanovom naređenju, Turci su morali
da napuste novooslobođene nahije, a svoja nepokretna dobra da ustupe
srpskoj upravi ili prodaju hrišćanima. Tako je i čardak, od nekog
nepoznatog Turčina, otkupio tada najbogatiji Grljanac (selo Grljan pored
Zaječara), Radul Gligorijević, kasnije poznat po nadimku Radul-beg.
Čardak
Radul bega ima prizemlje i sprat. Prilikom rekonstrukcije objekta
nađeno je da su prizemne prostorije korišćene kao zanatske radnje, dok
je spratni stambeni deo čardaka bio daleko atraktivniji i folkloristički
interesantniji. Godine 1976. završen a je rekonstrukcija i adaptacija
čardaka.
U
prizemlju je galerijski prostor u kome se, pored likovnih izložbi
odvijaju i drugi raznovrsni programi. Na spratu smeštena je stalna
postavka “Stari Zaječar” koja prikazuje materijalnu i duhovnu
zaostavštinu grada XIX i XX veka. Prostorije ukazuje na promene u životu
i prelazak s orjentalnog poimanjaa života, na savremeni, evropski.
Jedna soba je opremljna s nameštajem u duborezu optočenim sedefom, a po
lepoti se izdvaja sto s natpisom na arapskom:
„Ako tajnu znaju dve osobe, to više nije tajna!“
I kada sam krenuo na ove puteve rumskih imperatora, nisam ni slutio da ćemo, doslovno, ići, rimskim putevima, skrivenim od očiju javnosti, vešto izbegavajući autoputeve. I da će naša malobrojna rimska legija, često zastajati da naša motorizovana zapregaa dođe do daha. Zastali smo stoga, malko u Rajačkim pimnicama i poradi busa i poradi nas samih. A u slavu moćnog boga Dionisa. Onog sa mozaika.
I dok je naš
autobus nežno kašljucao, obreli smo se u gradu zlata, Majdanpeku, lepom
gradiću, koji danas živi na marginama nekadašnjeg sjaja. Naš vozač
samo što nije katapultirao vremešni automobil, koji se sredinom
osambesetih godina XX veka, prodavao „s one strane bare“.
A mi, mi smo, kao hipnostisani, posmatrali skulpturu rudara, koja je rotirala ispred Upravne zgrade rudnika. Okreće se kolo sreće. Možda će opet neki tužni rudar da osvane na nekoj, novoj banknoti skromne novčane vrednosti. A od Majdanpeka do Beograda pet je sati vožnje autobusom u godinama. Najboljim godinama...
Нема коментара:
Постави коментар