„ad memmorriam aeternam Divl Imperatoris Galerii Maximini, Oedipus filius“
Posle sezone najavljenih poplava, koje su nas sve rastiužile i zavile u
 crno, došlo je vreme da krenemo na još jedan put po Srbiji. Put koji 
obećava i koji srca ispunjava optimizmom, a lica blaženim osmehom. Naš 
cilj je na istoku, blizu Zaječara i u negotinskoj krajini. Put rimskih 
imperatora i jedan od srpskih vinskih puteva.  Šansa za srpsku 
turističku ponudu.
U
 širenju Rimske imperije, reka Dunav je imala značajnu ulogu, a, 
istovremeno, bila je i njena granica. Najveći deo limesa, odnosno, 
granice, bio je na teritoriji današnje Srbije, gde su podizani utvrđeni 
gradovi, odakle se Rim branio od varvara. Zahvaljujući geografskom 
položaju, u Srbiji se nalaze značajni spomenici koji datiraju iz Rimskog
 carstva. Takođe, petina ukupnog broja svih imperatora, rođena je u na 
tlu današnje Srbije.
Feliks
 Romulijana je u istočnoj Srbiji, nedaleko od sela Gamzigrad i jedan je 
od arheoloških lokaliteta na 600 kilometara dugom putu rimskih careva 
kroz Srbiju. Na ovoj zemlji  je u drugoj polovini trećeg veka rođen 
budući imperator Gaj Valerije Galerije Maksimilijan (293. - 311.n.e.),
naslednik cara Dioklecijana. Čovek koji je prvi pokazao toleranciju 
prema obožavanju drugih božanstava (hrišćanstvo), ali nije imao sreću da
 ga istorija po tome upamti. Kako to biva kod iskonskih  edipovaca, 
sagradio je carsku palatu, u čast svoje gospođe majke, Romule, na 
visoravni koju s tri strane okružuju livade, a s četvrte reka Crni 
Timok. Kroz rimsku čaroliju, u antička vremena svojom nadahnutom pričom,
 poput vremeplova, proveo nas je direktor zaječarskog muzeja, gospodin 
Bora Dimirijević. Pravi srpski Indijana Džons, očarao je ženski deo naše
 grupe, kao što su njegove koleginice (volonterke) šarmirale muški deo 
grupe. No, svima im bezgranično hvala na gostoprimstvu i nadahnutoj 
priči.
I
 kako to biva kod Srba, dve devojke više je zanimalo muzejsko električno
 vozilo, nego predavanje iz istorije. Duhoviti gospodin Dimitrijević, 
obećao im je vožnju vozilom, ako ga budu saslušali. A obećanje je za 
Srbina isto ono što je disciplina za Nemce, vodka za Ruse i novac za 
Amerikance. Elementarno, dragi Votsone!
I ništa nisu pomogla odvraćanja gospođe Anke, da je od tolikog 
prostora, našao da kopa baš u blizini prozora, profesor je ostao odlučan
 u svojoj nameri. I 1984. godine pronašao ploču od tufopeščara s 
 uklesanim natpisom Felix Romuliana (datira iz 305 ili 306. godine n.e).
 Kopija ove ploče, umanjena,  prodaje se kao suvenir uz još pregršt 
zanimljivih sitnica u muzejskoj prodavnici. Pored toga što kupujete 
podsetnik na posetu ovom lokalitetu, time pomažete i ovim entuzijastima,
 da nastave istraživanju i obraduju nas s novim, još lepšim otkrićima.
No, Srbi ne bi bili Srbi da odmah nisu počela ogovaranja da je profesor ploču naručio kod seoskog kamenorezca, kako bi potvrdio svoje predpstavke, da je ovaj lokalitet zapravo carska palata.
Da,
 zaboravih da napomenem, na ovom lokalitetu sam bio u zlatno vreme naše 
arhelogije (kad je bilo i novca) krajem sedamdesetih godina XX veka. 
 
Kao dečak. Koliko se toga i sećam, osim da sam bio zadivljen?
Živopisnim
 mozaicima od raznobojnih kamenćića, lepim poput orjentalnih ćilima, ali
 lakšim za održavanje. Rimljane su znali i kome da se obrate za izradu 
mozaika, majstorima  Grcima, a platili ih kao današnji preduzetnici 
svoje radnike. Nisu bili mutavi ti Rimljani! Od dečačkih dana do danas, 
dosta sam proputovao i dosta toga video. Da li gamzigradska palata sija 
starim sjajem za mene?
Znali
 su ti, rimski tajkuni da treba ulagati u nekretnine, da je to 
najsigurniji penzijski fond. Galerije je palatu gradio da bi posle 
povlačenja sa vlasti, u zavičaju proveo mirne penzionerske dane, ali je,
 avaj, 311. godine na putu za Sofiju preminuo. Zlobnici tvrde od 
sifilisa, ne dočekavši završetak palate. Prema Laktanciju, Galerijevo 
telo, unakaženo teškom bolešću, spaljeno je u Sofiji, dok Aurelije 
Viktor  tvrdi da je Galerije sahranjen u Romulijani. Pored majke. Jedna 
je  majka! A otac nepoznat, u senci, navodno Mars.  Smrtna majka i 
besmrtan otac. Poznato, zar ne?  Ako  mene pitate, zaista cenim to što 
je slavio boga-veseljaka Dionisa.
Ali, da te, navodno, začne bog rata, a da slaviš život - to je žešća pacifikacija. Za Nobela, momentalno da se uruči! No, njegovom psihološkom profilu sleduje tata Edip. I još umislio baja da je Pantokrator (vladar cele vaseljene), a ovozemaljsku prćiju je delio s još tri vladara, na mamu da se i ne vraćamo, Galerije, druže, malo si se zaneo!
Već u IV veku ceo posed je prepušten hrišćanskoj crkvi. U V veku palatu su razorili Varvari, a u VI veku Justinijan I je izvršio obnavljanje palate pretvorivši je tom prilikom u pogranično utvrđenje, dosta skromnije, doduše. Prilikom najezde Slovena, krajem VI veka, ovaj nekada zaista moćan grad biva napušten.
Sam carski kompleks se
 prostire na sedam hektara I opasana je dvostrukim;  starim I novim 
zidom sa dvadesetak kula. Unutar zidina nalazi se carska rezidencija, 
hramovi I kupatila (terme). Oko palate tu je i mnoštvo kamenih kuća, 
krivudave uličice I uski prolazi, neočekivani mali trgovi na kojima su 
vešto napravljeni kameni bunari. Feliks Romulijana je bila jedno od 
“šest kapija carstva”. Pored površinskog dela postoji I kompleks 
podzemnih dvorana I hodnika koje vode u nepoznatom pravcu ka planini 
Rtanj I ka Gamzigradskoj banji. Kažu da je ovo područje bilo prepuno 
zmija, ali možda takva ogovaranja potiču od Galerijevih ljubavnica, 
kojima se nije dopadala njegova odanost majci.
Feliks
 Romulijana se izdvaja od drugih carskih palata iz toga doba po 
očuvanosti i specifičnom arhitektonskom sklopu, sa dva odbrambena 
bedema, skulpturama imperatora Galerija, Jupitera i Herkula, kao i 
prekrasnim mozaicima. Po umetničkim dometima mozaika i dekorativne 
arhitektonske plastike, Gamzigrad predstavlja vrhunsko dostignuće kasne 
antike, kao perioda u kome se centri moći pomeraju sa zapada na istok. 
Mozaici su, treniutno, zaštićeni, ali će tokom leta zablistati svom 
svojom lepotom. Tokom avgusta na ovom mestu, organizuju se pozorišne 
predstave i koncerte, pa, eto izvolite...
Od 2007. godine carska palata Felix Romuliana je deo UNESCO svetske kulturne baštine i meta znatiželjnih posetilaca, kao i mnogobrojnih istraživača i arheoloških stručnjaka iz Srbije i čitavog sveta. Dokaz da je naš lokalitet interesantan i samim Rimljanima (dodiše današnjim) je i podatak da su zatražili par eksponata s ovog lokaliteta. Dobili su ih, naravno privremeno, i izložili u Koloseumu. Naravno, uzvratili bi nam oni drage volje, ali treba da se steknu uslovi i obezbede sredstva za osiguranje eksponarta. Dotle, u daljem istraživanju, našim stručnjacimi pomažu Nemci i Norvežani. Uz pomoć Ambasade Kraljevine Norveške u Beogradu i donacije u iznosu od 32.362 EUR, realizovan je projekat čiji je osnovni cilj bio uredjenje prirodnog amfiteatra odmah izvan prostora istočne kapije carske palate Feliks Romulijana
Od 2007. godine carska palata Felix Romuliana je deo UNESCO svetske kulturne baštine i meta znatiželjnih posetilaca, kao i mnogobrojnih istraživača i arheoloških stručnjaka iz Srbije i čitavog sveta. Dokaz da je naš lokalitet interesantan i samim Rimljanima (dodiše današnjim) je i podatak da su zatražili par eksponata s ovog lokaliteta. Dobili su ih, naravno privremeno, i izložili u Koloseumu. Naravno, uzvratili bi nam oni drage volje, ali treba da se steknu uslovi i obezbede sredstva za osiguranje eksponarta. Dotle, u daljem istraživanju, našim stručnjacimi pomažu Nemci i Norvežani. Uz pomoć Ambasade Kraljevine Norveške u Beogradu i donacije u iznosu od 32.362 EUR, realizovan je projekat čiji je osnovni cilj bio uredjenje prirodnog amfiteatra odmah izvan prostora istočne kapije carske palate Feliks Romulijana
Pored palate, arheološki lokalitet obuhvata i obližnje brdo Magura, s dva brežuljka, koje kad bolje zagledate, ukaže vam se jasan simbol materinstva. Taj požudni objekt obožavanja! Iskopavanja su pokazala da je se radi o svetom bregu, na kome je, poslednji put u Rimskom carstvu, izvršen čin apoteoze. A njihova skaralnost datrira od bronzanog doba. Odavde su se Galerije i njegova, ljubljena majka uzdigli među bogove, u nebesa, a njihovi zemni ostaci pokopani su u mauzoleje. Ispostavilo se da je Viktor Aurelije bio u pravu. Otkrivene su dve zidane grobnice (mauzoleja), bogato ukrašene arhitektonskom plastikom, i dve humke sa lomačama (tumule). Kalotne humke nose karakterističnu simboliku. One obezbeđuju sveti prostor na kojem je obavljen čin divinizacije (prevođenja iz statusa smrtnika u besmrtnost) i ostvarena komunikaciju uzmeđu zemlje i nebesa. Bežična, Bluetooth?
Na
 srrebrnoj lomači (rogus connsecrationis) spaljena je imperatorova lutka
 od voska, a s njenog vrha, iz kaveza, poleteo je beli orao. Da je bila 
srebrna nisu, do sada, pronađeni materijani dokazi, koji bi to 
potvrdili. No, Galeriju nije manjkao osećaj za vreme. Umro je taman na 
vreme da se vine u nebo, jer je samo dve godine kasnije Konstantin doneo
 čuveni edikt, kojim je hrišćanstvo proglasio za državnu religija, a 
mpagantstvo ukinuto.  Edikt, kojim bi bila onemogućena njegovu 
staromodnu konsekracija.
Na
 ovom arheloškom lokalitetu devedesetih godina XX veka pronađeni je oko 
stotinak zlatnika, solida (koji možemo locirati u vremenskom rasponu od 
375. do 408. godine; za vreme vladavine: Gracianusa, Valentinianusa II, 
Theodosiusa I, Arcadiusa). Kako politika dobrog domaćina nalaže 
pohranjeni su u tamu bankarskih sefova, kako u onih klonulih duhom i 
moralom ne bi rodili neke nečasne namere. I sami nadničari, koji su 
pronašli značajnije artifekte nisu bili zadovoljni s uobičajnom nagradom
 od sedam nadnica, nego su iskali i iskali... No to je već neka druga 
priča, priča o ljudskoj pohlepi i večnom nezadovoljstvu. No, vratimo se 
mi našem „maminom sinu“.
Imperator
 Galerije je vladao po uzoru na cara Dioklecijana, pa je planirao da, 
kada se povuče sa prestola,  život nastavi u palati, koju će sagraditi u
 kraju odakle je poticao.  Od Dioklecijana je nasledio sistem vladavine 
poznat pod nazivom tetrarhija (na grčkom - vladavina četvorice), sistem 
vlasti  gde se ona del. S njegovom smrću, okončava se ovaj neobični 
sistem vlasti, neshvatljiv današnjim političarima.
Gradnja je počela posle pobede, koju je izvojevao nad Persijancima 298.
 godine. Iz tog perioda je unutrašnje utvrđenje kompleksa, palata u 
severozapadnom delu i mali hram. Konfiguracija terena nametnula je 
njegovu nepravilnu, trapezastu osnovu, a prvobitna fortifikacija nameće 
poređenja s Dioklecijanovom palatom u Splitu.  Zidovi palate bili su 
obloženi oplatama od mermera i zelenog porfirita ili ukrašeni freskama i
 štukaturama. 
Sredinom
 V veka središnja dvorna u severozapadnom delu Romulijane prepravljena 
je i pretvorena u trobrodu hrišćansku baziliku. Odbrambene kule 
pretvorene su u zanatske radionice, tadašnje šoping molove. I sve bi 
bilo lepo i živeli bi duigo i srećno, da nisu naišli krvoločni Huni i 
sve spalili. Romulijana se obnavlja, ali dosta skromnije, izgleda da je i
 tada vladala ta prokleta kriza, nije bilo stranih investicija, a i 
investitori su, naravno, fušarili pri gradnji. Svaku sličnost s vremenom
 današnjim, odlučno i s gnušanjem odbacujem.
Prvi
 pisani dokument u novijoj istoriji o Romuliani ostavio je saksonski 
baron Herder u putopisu "Rudarski put po Srbiji", 1845. godine. Posle 
barona, za Romulianu se zainteresovao austrijski arheolog i putopisac 
Feliks Kanic, koji 1860. godine obilazi ovo područje i ostavlja nam 
crteže zidova i okoline. Godine 1950. arhitekta Ðurđe Bošković izradio 
je novu osnovu gamzigradskih bedema, naznačio položaj najznačajnijih 
građevina unutar njih i istakao potrebu da se ovaj važan kasnoantički 
spomenik zaštiti i istraži. Arheološka istraživanja, započeta 1953. 
godine, pokazala su da u okviru bedema postoji nekoliko palata i 
hramova, koji govore o značaju i nameni Romiliane.
Sledi
 poseta Zaječarskom muzeju i Radubegovom konaku. Zaječarski muzej 
smešten je u lepoj i obnovljenoj zgradi, a iz zbirke treba izdvojiti  
deo arhivolte sa natpisom FELIX ROMULIANA (oko 306. god.); pilastar sa 
predstavom tetrarha u medaljonima (oko 306. god.); glavu imperatora 
Galerija i šaku sa globom, deo skulpture ili skulptoralne grupe izrađene
 od crvenog porfirita (posle 303. godine); glavu Herkula, deo skulpture 
od belog mermera (oko 310. god.); glavu Jupitera, deo skulpture od belog
 mermera (oko 310. god.); Asklepija, deo skulpture od belog mermera (oko
 310. god.); mozaike: Dionis na gozbi (otkriven 1969.), Venatori, 
Lavirint (oko 310. god.); srebrno posuđe iz Romulinog konsekrativnog 
spomenika na Maguri (oko 306. god.); češljeve od jelenjeg roga (druga 
polovina IV – V vek); ostavu crkvenih predmeta (VI vek); nakit iz 
srednjovekovne nekropole sa prostora ispred glavne – istočne kapije 
Gamzigrada (XI vek).  U Narodnom muzeju u Zaječaru, čuva se i mozaik 
neobično skladne kompozicije i jasnog kolorita, za koji stručnjaci kažu 
da je jedna od najlepših predstava Dionisa, kao mita o večito mladom 
božanstvu. Dionis je inače moj omiljeni bog, pored Afrodite, naravno. O 
tome koliko je bio omiljen u ovim krajevima, i od kada datira gajenje 
vinove loze u ovim krajevima svedoče i grozdovi isklesani na 
pilasterima, konzolama i parapetnim pločama. No, strpljenja, kasnije 
ćemo mu mu odati počast i „primiti pričešće“ u Rajačkim pimnicama.
Prisetimo
 se ovom prilikom i velikog Zaječarca i našeg državnika Nikole Pašića 
(Zaječar 1845–Beograd 1926). Prvo njegovo pojavljivanja u javnom 
političkom životu bilo je 1878. godine, kada je izabran za narodnog 
poslanika. Potom sledi osnivanja Radikalne stranke 1881. godine, 
predvođenje Timočke bune 1883, osuda na smrt, izgnanstvo i pomilovanje 
1889.
Posle abdikacije kralja Milana, sa svojom strankom 
izvojevao je izbornu pobedu, preuzeo vlast u Srbiji i formirao svoj prvi
 kabinet Vlade 1891. godine. U njegovoj biografiji susreću se i funkcije
 predsednika beogradske opštine 1896–1897, diplomate–poslanika u 
Petrogradu 1893–1894, po završetku I  svetskog rata pregovarač je na 
Konferenciji mira u Parizu. Da se on pitao, a ne nezajažljivi kralj 
Aleksandar, Jugoslavija nikad ne bi bila stvorena. Ovde su izloženi i 
ešalj kojim je održavao  dugu, sedu bradu i njegov posmrtni lovorov 
venac.
Za
 vreme vladavine Obrenovića, Radikalna stranka, pa i on kao njen vođa, 
bili su uglavnom u opoziciji a sasvim retko na vlasti, dok su za vreme 
Karađorđevića bili isključivo na vlasti, a sporadično u opoziciji. Posle
 smrti upoređivan je sa ostalim velikanima evropske istorije. Zanimljiva
 je i anegdota koja se vezuje za njegovo ime. Jednom prilikom, kad je 
oboleo, u posetu mu je stigla skupštinska delegacija s porukom:
„Skupština Vam želi brzi oporavak s devedeset šest glasova za i četiri protiv!“
Zaječar
 nas je zadivio svojom starinskom arhitekturom i nekim mirom i spokojem,
 koja se u Beogradu ne srećei. U centru Zaječara, u ulici Ljube Nešića, 
koja je ujedno i trgovačka oaza grada, nalazi se Radul- begov konak, 
jedan od spomenika orijentalne kulture u ovom kraju. Nije moguće 
utvrditi ko je sagradio i bio vlasnik konaka, ali, pretpostavlja se da 
je, po oslobođenju Timočke krajine od Turaka 1833. godine, konak dobio 
novog vlasnika – Radul- bega. Po sultanovom naređenju, Turci su morali 
da napuste novooslobođene nahije, a svoja nepokretna dobra da ustupe 
srpskoj upravi ili prodaju hrišćanima. Tako je i čardak, od nekog 
nepoznatog Turčina, otkupio tada najbogatiji Grljanac (selo Grljan pored
 Zaječara), Radul Gligorijević, kasnije poznat po nadimku Radul-beg.
Čardak
 Radul bega ima prizemlje i sprat. Prilikom rekonstrukcije objekta 
nađeno je da su prizemne prostorije korišćene kao zanatske radnje, dok 
je spratni stambeni deo čardaka bio daleko atraktivniji i folkloristički
 interesantniji.  Godine 1976. završen a je rekonstrukcija i adaptacija 
čardaka.
U 
 prizemlju je galerijski prostor u kome se, pored likovnih izložbi 
odvijaju i drugi raznovrsni programi. Na spratu smeštena je stalna 
postavka “Stari Zaječar” koja prikazuje materijalnu i duhovnu 
zaostavštinu grada XIX i XX veka. Prostorije ukazuje na promene u životu
 i prelazak s orjentalnog poimanjaa života, na savremeni, evropski. 
Jedna soba je opremljna s nameštajem u duborezu optočenim sedefom, a po 
lepoti se izdvaja sto s natpisom na arapskom:
„Ako tajnu znaju dve osobe, to više nije tajna!“
I kada sam krenuo na ove puteve rumskih imperatora, nisam ni slutio da ćemo, doslovno, ići, rimskim putevima, skrivenim od očiju javnosti, vešto izbegavajući autoputeve. I da će naša malobrojna rimska legija, često zastajati da naša motorizovana zapregaa dođe do daha. Zastali smo stoga, malko u Rajačkim pimnicama i poradi busa i poradi nas samih. A u slavu moćnog boga Dionisa. Onog sa mozaika.
I dok je naš
 autobus nežno kašljucao, obreli smo se u gradu zlata, Majdanpeku, lepom
 gradiću, koji danas živi  na marginama nekadašnjeg sjaja. Naš vozač 
samo što nije katapultirao vremešni automobil, koji se sredinom 
osambesetih godina XX veka, prodavao „s one strane bare“.
A mi, mi smo, kao hipnostisani, posmatrali skulpturu rudara, koja je rotirala ispred Upravne zgrade rudnika. Okreće se kolo sreće. Možda će opet neki tužni rudar da osvane na nekoj, novoj banknoti skromne novčane vrednosti. A od Majdanpeka do Beograda pet je sati vožnje autobusom u godinama. Najboljim godinama...




Нема коментара:
Постави коментар