Poljska...
u mome srcu- mazurka
Poljska....
nikad nije dala kvislinga
svaki dan -poloneza
zvoni na mojim vratima...
(Azra, Branimir Džoni Štulić)
u mome srcu- mazurka
Poljska....
nikad nije dala kvislinga
svaki dan -poloneza
zvoni na mojim vratima...
(Azra, Branimir Džoni Štulić)
Još Poljska nije propala
S nestrpljenjem
sam čekao da već jednom posetim poljsku zemlju. Dugo, predugo. Od
vremena, kada me je tadašnja devojka pozvala na zimovanje u Poljsku.
Odbio sam je, spremao sam ispite. Naravno, sve ispite sam popadao,
misleći na sneg, Poljsku i nju. Stoga su uskršnji praznici bili idealna
prilika za popravni. Kao i da “overim” novi, srpski pasoš. Vredelo je!
Kad smo već kod toga, znate li da je prva ćirilična štamparija otvorena
upravo u gradu Krakovu 1491. godine?
Poljska je, druga, po veličini država Slovena. Zauzima prostor
od 388 hiljada kvadratnih kilometara i broji preko 32 miliona
stanovnika. Prirast stanovništva u Poljskoj je jedan od najvećih u
Evropi i iznosi oko 1,8% godišnje. Broj stanovnika raste godišnje za oko
500 hiljada, pa se očekuje da će se Poljska, demografski, izjednačiti
sa susednom Nemačkom. Deo granice otpada na morsku obalu (Baltičko
more), a na jugu, se uzdiže šumski lanac Karpata, koji u zapadnom delu,
Tatrama, prelazi u alpski pejzaž. Poljska prestonica, Varšava (Warszawa)
ima 1.178.000 stanovnika, a slede Lođ (Łódź) sa 780.000 stanovnika,
Krakov (Kraków) 740.000, Poznanj (Poznań) 247.000 i Katovice (Katowice)
127.000.stanovnika.
Kao datum uspostavljanja poljske države uzima se 960. godina.
Tada je na presto stupio Mješko I (Mieszko I), koji je 6 godina kasnije
primio hrišćansku veru, te je Poljska ušla u krug država zapadne
civilizacije, iz kojeg je bila izopštena, samo za vreme satelitskog
komunističkog režima. Poljsku su formirala leška plemena, nastanjena u
slivovima Odre i Visle. Ime Poljske potiče od plemena Poljana, koje je
nastanjivalo nizine oko Visle. Prodiranje germanskih naroda na istok,
prisililo je Slovene, na postepeno, povlačenje sa obale Labe i Odre.
Naslednik kneza Mješka, prvi poljski kralj Boleslav I nazvan
Hrabri (992.-1025.) iz dinastije Pjasovaca, prvi je krunisani poljski
kralj. On udara temelje poljske države. Potukavši Nemce, prisilio je
cara da ga prizna za kralja. Osnovavši nadbiskupiju u Gnjezdnu (u
blizini Poznanja), raskinuo je poslednje lance potčinjenosti, koji su
vezivali poljsko sveštenstvo sa germanskim klerom. Isti vladar, na
istoku ulazi u Kijev. Ali svaki veliki čovek ima i pomalo slabosti.
Nikako nije mogao da “svari” biskupa Stanislava Šćepakovskog, pa ga je,
na svirep i podmukao način, umorio. Biskup je, kasnije, proglašen za
zaštitnika Poljske i kanonizovan 1254. godine. Njegove mošti počivaju u
valvelskoj katedrali, u srebrnom sarkofagu, na ramenima četiri anđela.
Sarkofag je izrađen u Gdanjsku. Naslednici kralja Boleslava i imenjaci
nastavljaju njegovo delo. U XII veku Poljaci iskorišćavaju obilne
rezerve soli i olova. Posle smrti Boleslava III, počinje doba
kratkotrajnog slabljenja države. Kraljevstvo se deli na kneževine, koje
su zavisne od velikog kneza krakovskog. U tom periodu (1138.-1295.) u
Poljsku dolaze krstaši, na poziv mazovskog kneza, Konrada, kako bi mu
pomogli u borbi protiv paganskih plemena. Neprekidna nastojanja kralja
Vladislava I Loketeka (1306.-1333.) da obnovi jedinstvenu poljsku
državu, napokon su dale rezultata.
Za vladavine Loketekovog sina, Kazimira Velikog, jednog od
najvećih vladara Poljske, krunisanog u valvelskoj katedrali 1339.
godine, donet je pravni akt (statut Wiślicki, 1347.) i osnovan krakovski
univerzitet (Collegium Maias, 1364.), jedan od najstarijih u Evropi.
Kazimir Veliki bio je poslednji kralj iz dinastije Pjastovaca. Njegovo
delo su i metalna vrata sa velikim slovom K na ulazu u valvelsku
katedralu. Pomenuta vrata su simbol krakovske televizije.
Stupanje prvog Jagelonca na presto 1386. godine (litvanska
dinastija, došla na vlast udajom za poljsku princezu Jadvigu) propraćeno
je naglim razvojem nauke i kultura, pod uticajem humanizma i
italijanske renesanse. U to vreme krakovski univerzitet cveta, osniva se
Jagelonske biblioteke, uvodi štampa (1475.), otvaraju vilenske
akademije, gradi vavelska katedrala. Na duhovnom planu, ovaj period je
iznedrio epohalno delo Nikole Kopernika „O kruženju nebeskih tela“ (“De
revolutionibus orbium coelestium”,1543, obljavljeno u šest svezaka), kao
i dela velikog pesnika Jana Kohanovskog.
Nikola Kopernik (19.
februar 1473, Torunj - 24. maj 1543/Frombek/Frauenburg) je čuveni
astronom, tvorac heliocentrične teorije svemirskih tela. Heliocentrični
sistem sveta zasniva se na tvrdnjama, da se Zemlja okreće oko svoje ose i
da kruži oko Sunca. Ove tvrdnje su uskoro bile prihvaćene u naučnim,
ali su žestoko odbačene od crkvenih krugova, pa je papa 1616. godine.
ovo Kopernikovo delo zabranio, tj. stavio na indeks. Kopernik je
studirao teologiju, medecinu, matematiku i astronomiju u Krakovu, a
potom nastavlja školovanje u Italilji. Bio je lekar i sveštenik u
Frauenburgu, gde je na jednoj kuli tvrđave, koja je okruživala crkvu,
uredio opservatoriju (Kopernikov toranj) sa koje je posmatrao nebeska
kretanja.
Za vreme Jagelonske dinastije Poljska je bila jedna od najjačih
država u Evropi i igrala je važnu ulogu. Vrhunac moći Poljske pripada
vremenu Sigtmunta Starog i njegovog sina Sigmunta Avgusta, koji je bio
poslednji kralj iz Jagelonske dinastije. Pošto je ona 1572. godine
izumrla, počela je era izbornih kraljeva, koja je trajala sve do deobe
poljske kraljevine krajem XVIII veka.
Između izbornih kraljeva najistaknutiji su bili Štefan Batori i
Jan Sobjeski, koji je pobedio Turke pod Bečom 1683. godine, čime je
zadržao pohod Turaka na zapad. Poslednji kraj poljski bio je Stanislav
Avgust Ponjatovski, veliki mecena umetnosti, no suviše slab za izazove
tog teškog vremena. 19. oktobra 1655. Karakov zauzimaju i pljačkaju
Šveđani. Kao da im nije bilo dosta, pa su ovaj poduhvat, ponovili još
dvaput, tokom dugugodišnje istorije grada.
Godine 1732,
sklopljen je savez između Pruske, Rusije i Austrije o deobi Poljske.
Doba ropstva, koje je trajalo 146 godina, dokazalo je snagu poljskog
naroda. Oružani ustanci poljskog naroda, podizana u ta vremena, u krvlju
su ugušivani, dok su Poljaci pevali himnu “Još Poljska nije propala,
dokle mi živimo” (“Jeszcze Polska nie zginęła, póki my żyjemy”). Poljaci
su toliko voleli svoj grad, da su skupljali priloge, kako bi ga
otkupili od Austrijanaca. Godine 1918. Poljska je, konačno, oslobođena.
Najveća zasluga za ovo pripada Józefu Piłsudskom i poljskim legionarima.
Frederik Šopen, znameniti poljski kompozitor i pijanista, rođen
je 1. marta 1810. godine u Želazovoj Voli, nedaleko od Varšave. Godine
1836. verio se za sedamnestogodišnju Mariju Vodzinjsku. U to vreme mu se
udvarala Žorž Sand za koju je sam Šopen tvrdio:
„Nešto je u njoj odbojno“.
Ona je bila toliko uporna, da je, na kraju, uspela da ga pridobije.
Zimu 1838/39. Šopen je sa njom proveo na Majorci, u manastiru
Valjdemosa. Tamo su i danas izložene njihove lične stvari (klavir, note,
slike, nameštaj i otisak njegove ruke). Odluka da ode na turneju po
Engleskoj, ispostaviće se kao kobna po njega. Tamošnja vlažna klima
negativno je uticala na njegovo zdravlje, načeto tuberkulozom. Preminuo
je ubrzo po povratku u Pariz, 17. oktobra 1849. godine.
Šopen je sahranjen u Parizu
Sahranjen je u Parizu, a srce mu je preneto u Varšavu, u crkvu
svetoga krsta, u skladu sa njegovim testamentom. Sahrana je kasnila pune
dve nedelje. Šopen je, naime, zahtevao da njegov pogreb prati Mocartov
Rekvijem, sve sa ženskim vokalima. To crkva Madelen nikada pre nije
dozvolila. Sahrani je prisustvovalo oko tri hiljade osoba. Po njegovom
mrtvačkom kovčegu prosuta je poljska zemlja, koju je dotad čuvao u
srebrnoj kutijici.
Jedan znametiti Poljak ima u Beogradu ulicu. Reč je o Andžeju
Tadeušu Bonaventuri Košćuškom (Andrzej Tadeusz Bonawentura Kościuszko)
rođenom 4. februara 1746. godine. Ovaj poljski i litvanski nacionalni
heroj i plemić, general i vođa ustanka iz 1794. godine protiv Rusije,
borio se u američkom ratu za nezavisnost kao pukovnik na strani
Vašingtona. Za zasluge u tom ratu dobio je čin generala. Zajedno sa
prijateljem Orlovskim dobio je kraljevsku stipendiju i 1769. godine
otputovali su u Pariz. Studirao je na akademiji lepih umetnosti, ali
ubrzo je shvatio da nije stvoren za slikara. Kao stranac nije mogao da
studira na francuskoj vojnoj akademiji, a za studije inženjerstva nije
imao dovoljno novca. Međutim Košćuško se sam obrazovao, prisustvovao je
predavanjima i koristio je biblioteke vojne akademije. Po povratku u
Poljsku, 24. marta 1794. proglasio ustanak protiv ruskog okupatora. U
maju je Košćuško proglasio ukidanje kmetstva i uvođenje građanskih
zakona za seljake. 10. oktobra. Košćuško je bio ranjen i zarobljen. Rusi
su ga poslali u Sankt Petersburg u Petropavlovsku tvrđavu. Kraj života
je dočekao u Švajcarskoj, gde je totalno bezveze za ovakvog avanturistu,
umro nakon pada sa konja 15. oktobra 1817. godine.
1. spetembra 1939. godine Poljsku napada i okupira nacistička
Nemačka. U tome ima snažnu podršku Sovjetskog Saveza, a na osnovu
sporazuma Ribentrop-Molotov. Rus, čije ime nosi ovaj sporazum, je baja,
čije ime nosi onaj koktel, koji se ne naručuje po barovima. U skladu sa
odredbama tajnog protokola sovjetske snage su 17. septembra ušle u
istočnu Poljsku i okupirale teritoriju, koja im je po
tom sporazumu
pripala.
Kada je februara 1951. godine odlučio da napusti posao u
poljskoj ambasadi, u Parizu, i zatraži politički azil od francuskih
vlasti, književnik nobelovac Česlav Miloš je bio svestan da donosi veoma
tešku odluku koja može da znači i kraj njegove književne karijere. No,
na sreću, dve godine kasnije napisao je “Zarobljeni um” . U Srbiju je
ova zbirka eseja stigla sa velikim zakašnjenjem, tek 1985. godine. Rođen
je 1911. godine u Šetejnama u Litvaniji, u plemićkoj porodici, u
sredini koja je držala do istorije i poštovala narodnu tradiciju. 1385.
godine ne vlasti je bila poljsko-litvanska unija i Jagelonska litvanska
dinastija na poljskom prestolu. Poljaci su imali misiju pokrštavanja
Litvanaca, poslednjih evropskih pagana. Milioš je detinjstvo proveo u
Rusiji, gde mu je otac radio kao inženjer. Za počasnog građanina Krakova
proglašen je 1993. godine. Evo kako razmišlja pisac "Druge Evrope" u
potrazi za slobodom od okova represivnog socijalističkog režima sa
njegovim samodovoljnim ritualima i turobne alternative naci-klerikalne
malograđanštine:
Da li sam uradio ono što je trebalo da uradim ovde na zemlji?
Bio sam gost u kući pod oblacima,
Gde teku reke i obnavljaju se žitarice.
Šta s tim što sam pozvan, ako sam odsutan?
Sledeći put rano ću potražiti mudrost.
Ne bih se pretvarao da mogu da budem kao drugi.
Iz toga proizilazi samo zlo i patnja.
Odričući se, izabrao bih sudbinu u pokori.
Obuzdao bih vučije oči i proždrljivo grlo.
Ja, stanovnik nekog vazdušnog manastira,
S pogledom na grad u dolini koji se presijava
Ili na potok, brvno i stare kedrove,
Prepustivši se samo jednom zadatku.
Koji tada ipak ne bi mogao biti ostvaren. (Još jedna antinomija)
Poljska je bila nukleus borbe protiv totalitarnih režima u
istočnoj Evropi. Vođa poljskih sindikata, Leh Valensa tokom osamdesetih
godina XX veka okupio je oko nezavisnog sindikata "Solidarnost"
("Solidarnosc") sve željne slobode i dostojnog života (udruženje je
imalo čak 10 miliona članova).
Štrajkovi su otpočeli u brodogradilištu “Lenjin” u Gdanjsku.
Valensa je prvi predsednik Poljske posle svrgavanja komunističkog
satelitskog režima (1990.-1995.). Godine 1983. dobio je Nobelovu nagradu
za mir. Kada je 2005. godine Poljska primljena u Evropsku uniju,
Poljaci su masovno nagrnuli na zapadu. Oni su znali da je bolje da sve
prilagode sebi, nego da se oni prilagode svemu oko sebe.
Zakonodavnu vlast u Poljskoj čine Sejm (skupština, 444 poslanika) i
Senat, izvršnu Pretsednik republike sa nadležnim ministrima. Poljska je
podeljena na 16 administrativnih okruga (Województwa), osim prestonice
Varšave koja pretstavlja samostalnu administrativnu jedinicu.
U zmajevom gnezdu
“Si Deus nobiscum quis contra nas?”
(“Ako je Bog uz nas, ko će biti protiv nas?”)
na ulazu u Valvelsku tvrđavu
(“Ako je Bog uz nas, ko će biti protiv nas?”)
na ulazu u Valvelsku tvrđavu
Małopolska je istorijska regija u Poljskoj koja se nalazi u
južnom i jugoistočnom delu države, u gornjem i delu srednjeg sliva
Visle. Prostire se od Karpata na jugu do Pilica i Viepža na severu.
Sedište regiona je Krakov, koji je pet vekova bio prestonica poljske
države. Put od slovačke granice je vrlo loš, a sada se renovira, a
saobraćaj, uz pomoć semafora reguliše. To nas usporava. Poljaci
disciplinovano čekaju, mogu da zamislim kakav bi to, kod nas, karambol
nastao.
Krakov je drevni grad podignut u dolini najveće poljske "svete"
reke, Visle. Njegovo postojanje beleži još putopisac u X veku. Predanje
govori o strašnom zmaju, koji je živeo u dubokoj jami, pod stenom, nad
kojom se uzdiže kraljevski dvorac Vavel (Wawel) iz XIV veka.
Nestašni zmaj je imao odličan apetit, pelješio im je frižidere,
napastvovao krakovske žene i ostavljao krljušti u kupatilu. Knez Krak
(po kome je grad dobio ime), odlučio je da mu stane na put, te je poslao
jednog od sinova da neman likvidira. Ovaj je proždrljivom čudovištu
poturio kravu kojoj je istekao rok trajanja. Tu se završava priča o
strašnoj aždaji. Danas je taj ozloglašeni zmaj, simbol grada Krakova
ispred pećine, koju možete posetiti, u vidu skulpture aždaje, koja s
vremena na vreme, bljuje plamen. Ali drama teče dalje. Pomenutom sinu se
zločin osladio, pa je za glavu skratio i brata prestolonaslednika i
zaseo na tron. Kruna, taj mračni predmet želja! Prevara je, međutim,
brzo otkrivena, kriminalac prognan, a upražnjen tron preuzela sestra
Vanda, lepa, okrutna i neporočna, po kojoj je čitav narod dobio ime
(Vandali). Uz napomenu, da oni nemaju ništa zajedničko sa svojim
fudbalskim imenjacima. Pomenuta kraljica umesto da se poda tuđincu,
radije je izabrala modre vode Visle i u njima okončala.
Silazeći u kraljevske kripte, vraćamo se od gotike ka romanici. U
kripti katedrale svetog Stanislava i Vaclava na Vavelu sahranjeni su
mnogi poljski vladari i velikani, među njima i pesnici. Ovde su
vojskovođe koje su služile u Napoleonovoj vojsci i borili se u američkom
građanskom ratu. Od svih kapela najlepša je Zigmuntovska, remek delo u
renesansnom stilu od crvenog, mađaskog granita. Vredi se, strmim,
drvenim stepenicma, popeti na Sigismundov toranj i pored panorame videti
i zvono iz XVI veka teško skoro 13 tona. Čuje se na udaljenosti i do 12
kilometara. Posetite i muzej koji čuva uspomenu na Karolja Vojtilu, to
jest papu Jovana Pavla II, a koji je u vavelskoj katedrali održao prvu
misu 1947. godine. Kao mali bio je golman u lokalnom fudbalskom klubu.
Leto 1944. godine provodi skrivajući se u biskupskoj palati od nacista.
Krakovski biskup postaje 1959. godine, a kardinalski šešir prima 1967.
Poglavar Svete stolice je postao 1978. godine. Koristio je Internet i
mlazne avione, a osuđivao predbračni seks, masturbaciju, podbačaj i
pijanstvo. Popeo se na Mont Blan, najviši planinski vrh Europe, 1986.
godine sa grupom italijanskih planinara. U katedrali se nalazi, nekad
kraljevski, pa biskupski tron, koji je i pokojni papa koristio pri
poseti otadžbini.
Do obale Visle stigao sam kroz pećinu u kojoj se skrivao
ozloglašenim zmaj. U XI veku, kada su Česi u borbama uništili staru
prestonicu Gnjezdno, Krakov postaje glavni grad Poljske. Već tada, bio
je gusto naseljen i bio snažan trgovinski centar. Nagli progres i razvoj
kulture prekida najezda Mongola 1241. godine. Samo mali deo
stanovništva uspeo je da se spase, potraživši utočište u zamku.
Zanimljiva je i priča o njihovom osvajanju grada. Noć pred napad, u
njihov logor se ušunjao poljski splavar i ubio kana. Izjutra su Mongoli,
sa splavarom obučenim u odeću kana na čelu, zauzeli grad. Nakon
njihovog odlaska, mestu se obnavlja, podižu su prve crkve, tako da ih
danas ima preko sedamdeset. Opasan je snažnim bedemima, čije ostatke
možete i danas videti. Među tim bedemima, našlo se mesta i za 55 kula
osmatračnica. Tragom nekadašnjih gradskih bedema posađen je park Plante,
šetalište uokvireno drvoredom džinovskih divljih kestenova u dužini od
oko 4 kilometara.
U XIV veku grad se naglo razvija i postaje jedan od najvećih i
najpoznatijih evropskoh gradova. Međutim 1596. godine Krakov više nije
prestonica poljske države, već to počast ustupa Varšavi. Švedska najezda
iz XVII veka, menja dotada gotski karakter grada u barokni. Haraju ga
vojske Sasa i Rusa, dok napokon na samom kraju XVIII veka ne prelazi u
ruke Austrijanaca, od koje će se konačno osloboditi tek padom ove
carevine u XX veku. Tokom II Svetskog rata Krakov nije pretrpeo velika
razaranja, tako da se relativno brzo oporavio i ubrzo postao drugi
najznačajniji grad u Poljskoj. Dvorac poljskih kraljeva je jedan od
najreprezentativnijih u Srednjoj Evropi. Za par izložbenih celina
naplaćuju se posebne ulaznice, pa cena predstavlja zbir cena izložba
koje želite da posetite. Na to treba da još dodajte ulaznice za
fotografisanje. Samo da se turistički radnici ne dosete, da još,
dodatno, naplaćuju turistima vazduh koji dišu! Turisti su tako žrtve
novouspostavljene tržišne ekonomije. Skoro svaka prostorija renesansnog
kraljevskog dvorca pretvorene je u izložbeni salon. Mogu se videti
kraljevski apartmani, trezor, oružarnica i kolekcija Orijent u Vavelu.
Ovaj muzej ima jedinstvenu zlatotkanu zbirku flamanskih tapiserija, o
čijem tkanju Trejsi Ševalje piše u romanu “Dama i jednorog”. Malo su
boje izbledele, izgleda sa su ih malo ispirali u “Venišu”. Možda posle
neke lude žurke, vadeći fleke…Sve odiše simbolima kraljevske moći, počev
od raskošnih mozaičkih podova, izvajanih poslaničkih glava na svodovima
(Poslanička sala ili Sala pod glavama), do ostalih raskošnih
kraljevskih simbola. Ovde se čuvaju znamenja slavne prošlosti, tevtonske
zastave, zaplenjene u bici na Grinvaldu i trofeji Jana Sobjeskog,
osvojeni pred Bečom.
Magični Krakov
Krakov je bajkoviti grad sa srednjovekovnim ulicama, čipkastim
krovovima, grad žive tradicije, u kome se na svakom koraku oseća duh
prošlosti. U isti mah ovaj grad je stvaran i nestvaran. Krakov je grad
muzej, u kome se mladost stvari meri vekovima. Svaka je kuća bezmalo
spomenik, a svaka druga muzej.
Ceo grad je poput velikog zmaja; zamak su mu oči, rogovi su
njegove kule, nozdrve prozori kapele svetog Sigmunda, a zubi dvorišne
arkade. Pre nego što krenete u istraživanje grada nabavite Krakovsku
karticu (Cracov Tourist Pass), roka važenja od 2 ili 3 dana, koja
obezbeđuje korišćenje javnom gradskim prevozom i ulazak u većinu
gradskih muzeja. Neće vam biti lako, ima u gradu mnogo puteva i ruta
(kraljevska, univerzitetska, jevrejska), pa se treba odlučiti, a nešto
ne propustiti.
Dom čuvene porodice Čartoriskih, čiji je najslavniji izdanak,
knez Adam, bio glava poljske emigracije u Parizu i u jeku "Proleća
naroda" 1848. održavao jake veze sa balkanskim ustanicima, poznat je kao
riznica skupocenih zbirki: keramičke, oružarske, filigranske i
zlatarske umetnosti; riznica bogate rukopisne biblioteke i neobične
galerije slika, među kojima su prave retkosti poput "Dama sa hermelinom”
Leonarda da Vinčija i Rembrantov "Pejzaž pred buru".
Na čuvenom renesansnom portretu "Dama s hermelinom" prvobitno je
bio prikazan nestašni damin mačak, koji je slikaru otežavao posao. Kada
je prikazana dama, Čečilija, otputovala, Leonardo je u svom ateljeu
zatekao čudno stvorenje, hermelina, koje je odmah privuklo njegovu
pažnju. Postoji verovanje da će hermelin, naročito u zimsko vreme, kada
mu krzno postaje belo, radije crći, nego dozvoliti da se ono uprlja.
Stoga je simbol moralne čistote. Zlobnici, pak, tvrde da je kralj
hermelina odrao i skrojio kraljevsku odeždu, a pomenutu Čečiliju
iskoristio da utoli svoju kraljevsku pohotu. Možda je baš zato njeno
lice istovremeno ljupko i zrači izvesnom nelagodom. Još jedan Leonardov
marifetluk! A možda I iz ljubomore, jer se izgleda Leonardo “ložio” na
pomenutu damu, mada je više voleo dečake. Muzej je osnovala vojvotkinja
Izabela Czartoryska 1800. godine. Sledi dom Jana Matejka, velikog
poljskog slikara.
Narodni muzej, smešten u Suknari, trenutno je u fazi
renoviranja, a gde se sada nalazi najvećom slikarskom kolekcijom u
zemlji, renesansna baština umetnika Vita Stroša (Veit Stroos) čitajte u
trećem delu ovog putopisa. Odosmo, stoga, do pozorišta Slovackog,
podignutog po projektima Jana Zavjeskog (po uzoru na parisku operu,
1893, a obnovljenom u stilu art nuvoa. Tetar ima 900 sedišta.
Rinek (Rynek Główny) je najveći srednjovekovni trg u Evropi (200
X 200 metara). Nastao je u XIII veku. Od njega se ulice se zrakasto
šire u raznim pravcima. Ulice su pune kafea i restorana, u starim
kamenim dvorištima, koja odišu komšijskom atmosferom. Ovde često možete
pronaći mlečne restorane (Bar Mleczny). To su maleni restorani sa svega
par stolova, u kojima možete, za par evra, pojesti kompletan kuvani
ručak domaće poljske kuhinje. U tim restoranima treba sami da odete do
pulta i tražite šta želite, onda sačekate i odnesete sami do svog stola,
inače ćete ostati gladni. Tu se uglavnom hrane penzioneri i studenti.
Trg je video je razne vojske: krstaše, Tatare, Čehe, Šveđane,
Nemce. Svi su ostavili svoj trag na njemu. Njegovo ime možemo preveti
kao tržnica. Tu su polagane zakletve, dizane revolucije, odavde je
krenuo u boj legendarni Tadeuš Košćuški. U sredini trga je lepa
renesansna građevina sa arkadama, Suknare (Sukiennice). U njoj se nekada
prodavalo sukno, a danas su dućani narodne radinosti i gradski muzej.
Sa svoda na ulazu visi nož na lancu, grozni podsetnik da je na
ovom mestru nekada ljubomorni brat ubio brata u besmislenoj svađi. Da li
iz opreza, dovoljno visoko, da ga neko i danas ne bi upotrebio u
zločinačke svrhe. Kula visoka 70 metara je sve što je preostalo od
veličanstvene gradske kuće iz XIV veka. Svakog sata sa tornja Marijanske
crkve odjekuje turobna melodija, koja se na najvišoj oktavi naglo
prekida, na mestu gde ju je, pre sedam vekova, prekinula neprijateljska
tatarska strela.
Ovo je "hejnal", prastari znak trube za uzbunu. Pored Suknare,
na trgu se nalazi i Gradska većnica i crkva svete Marije (Kościół
Mariacki) iz XIV veka, čije visoke kule dominiraju panoramom grada.
Ova gotska crkva ima dve različite kupole i dva tornja različite
visine. Obratite pažnju na oltar ove crkve, izrezbaren je od lipovog
drveta, u obliku otvorene knjige. Ovo je najveći gotski oltar sačinjen
od drveta u Evropi. Izrađen je tokom dvanaest godina, visok je 13 i
širok 11 metara.
Pokušajte da prebrojite 200 figura, koje se na njemu nalaze.
Nezahvalan posao. Oltar se otvara se u 11:45 i tako, otvoren, ostaje sve
do 18:00.
Onda idite u u Francisku crkvu, kako biste razgledali vitraže
Vispjanjskog, svestranog umetnika koji se bavio i pisanjem i
dramaturgijom. U Krakovu je pronađen i sveti kamen, jedan od sedam, koji
zrači pozitivnom energijom. Po toj teriji Krakov predstavlja planetu
Jupiter. Crkva svetog Adalberta potiče iz X veka, a barokna Piarist
crkva potiče iz XVIII veka.
Tu se nalazi i spomenik Adamu Mickjeviču (iz 1898.), poljskom
pesniku. Ova je mesto gde se žitelji Krakova sastaju. Šetnje
Florijanjskom ulicom, završava se Florijanjskom kapijom (Brama
Floriańska) i Barbakanom. Ovo je deo Kraljevskog puta. Barbakan je
specifična arhitektonska forma, sagrađena oko 1498. godine, u vreme
borbe protiv Turaka, od cigle sa cilindričnom strukturom, sa skrivenim
dvorištem i sedam topovskih kula, kroz koje se artiljerija branila od
napada. Zidovi ove građevine debeli su tri metra. Poljaci su posebno
ponosni na Barbakan, pošto nikada nije osvojen tokom opsada.
Malo dalje od centra grada nalazi se jevrejska četvrt, Kazimjež,
nekada zasebna oblast, danas integrisana u gradsko jezgro. Tek 1495.
godine je Jevrejima dozvoljeno da uopšte žive u Krakovu. Ovaj kvart
osnovan je u XV veku, i pun je zanimljivih detalja i skrivenih mesta.
Napravljen je s ciljem da bude protivteža nemačkom delu grada,
te stoga ima i Gradsku kuću, u kojoj je danas smešten Etnografski muzej.
Tu je boravio veliki Gete, u hotelu "Pod ružom" stanovao je Balzak,
zatim kompozitor Franc List i mnogi drugi slavni ljudi. Jevreji su iz
ove četvrti, po dolasku nacista, prebačeni u geto, s druge strane Visle,
u Podgaž. Kazimjež je obnovljen 1980. godine, da bi, nedavno, poslužio
kao idealna lokacija za snimanje Spilbergovog filma “Šindlerova lista”. U
ulici Szeroka pronaći ćete mnoge zanimljive restorane i staru sinagogu
iz XV veka. Jedna od mnogobrojnih znamenitosti ovog interesantnog kvarta
uskih ulica, je kafe Singer, u kome se, umesto kafanskih, koriste
šivaći stolovi.
Čitava oblast je sjajno mesto za opuštanje i uživanje. Za jednim
stolom devojka podigla noge na susednu stolucu, za drugim - par s psom,
a pred svima od njih -odgovarajuće piće! Jevrejska četvrt ne oskudeva
ni sa poslastičarnicama, naprotiv, načičkane su jedna pored druge, sa
patinom prohujalih vremena i ručno pravljenim čokoladicima. Pratite
svoja čula i pronaći ćete ih, a onda se slobodno prepustite uživanju!
Ovde ćete pronaći i radnje sa proizvodima starih zanata. Dok cela
istočna Evropa, s gnušanjem, nesektivno, odbacije svoju prošlost i briše
sećanje, Krakovljani sa ponosom čuvaju svoju tradiciju.
Jagelonski Univerzitet u Krakovu (www.uj.edu.pl/muzeum)
osnovan je 1364. godine, za vreme vladavine Kazimira Velikog. To je
staro gotsko zdanje od crvene cigle, sa lučnim svodovima i malom
fontanom u dvorištu. Navodno je ovde studirao i onaj mladić koji je
sklopio pakt sa đavolom i prodao mu svoju dušu. Na drugom spratu se
nalazi soba broj 56, u kojoj su novembra 1939. godine nacisti uhapsili
183 profesora. Obavezno posetite, u okviru istog, farmaceutsku,
astronomsku i botaničku postavku. Suvenirnica ima lepu ponudu prigodnih
poklona, kojima možete obradovati drage osobe ali i sebe. Jedan od
najomiljenijih studentskih restorana zove se Bakina malina (Babcia
Malina). On je napravljen u narodnom stilu, u Akademiji umetnosti
Jaglenskog Univerziteta. Malo je zabačen, u podrumskim prostorijama.
Potražite ulicu Svavkovsku, na suprotnom kraju trgu od
Marijanske crkve, pa još malo prema izlazu iz starog grada. Lutajući
tako ulicama grada stižemo i do Reformatorske franjevačke crkve u čijim
kriptama pronalazimo mumificirane monahe.
U Krakovu se uvek osećala atmosfera Srednje Evrope. Ovaj grad
zaljubljen sam u sebe, dekorisan stilski različitim građevinama zadivio
je jednog, u to vreme, nepoznatog balkanskog knjiženika. U samo
predvečerje I svetskog rata, nekako s proleća 1914. godine, u Krakov je
doputovao Ivo Andrić, s namerom da izučava filozofiju. Smestio se u
asketski sobičak, jedne sive kuće, u tihoj i mračnoj Bonerovskoj ulici,
na broju 12.
"Kada je trebalo da krenem u tu drevnu austrijsku univerzitetsku varoš na studiju, ja sam unapred znao kuću u kojoj ću stanovati."
(Priče o gradovima, Ivo Andrić)
"Kada je trebalo da krenem u tu drevnu austrijsku univerzitetsku varoš na studiju, ja sam unapred znao kuću u kojoj ću stanovati."
(Priče o gradovima, Ivo Andrić)
"U mom stanu nameštaj je osrednji i ćilim jeftin, ali je sve uredno, parket uglančan, predmeti bez trunke prašine, zavese ubeljene, prozori oprani. U svemu je vladala ona bezdušna manastirska i sanatorijumska čistoća Sve je u tim prostorijama bilo uredno, svetlo i korisno. Ništa nije za luksuz, zadovoljstvo čula i lenstvovanje; sve je u službi reda, odmora, zdravlja i dugog, bogougodnog, sivog i šturog života. Red i čistoća pobožnog sveta bez mašte i bez lićnih prohteva."
(Priče o gradovima, Ivo Andrić)
Nažalost, ne postoji ni skromna spomen tabla, koja bi ukazivala da je ovde stanovao naš nobelovac! Na prestižni, Jagelonski univerzitet, po Knjizi studenata za školsku godinu 1913/14, upisao se 24. aprila 1914, na odseku Wydział. Katalog Rektora svedoči da je primljen na IV semestar navedenog odseka, kao redovan student, na osnovu ispisnice sa bečkog univerzitete. Ushićen i pomalo zbunjeni Andrić, piše u svom prvom pismu iz Krakova:
"Mučno mi je od zadaha tamjana i starine, boli me glava od memle i oči od duga gledanja".
U Andrićevim dopisima iz Krakova vidljiva je se melanholija mladog
čoveka, koga nagriza sušica i snažna nostalgija za rodnim krajem.
Međutim, izbio je rat. Vest o sarajevskom atentatu doneo mu je drug iz
gimnazije, Vojmir Durbešić, koji je s njim studirao u Krakovu. Andrić je
smesta reagovao, na Vidovdan, 28. juna 1914. godine, ostavivši svoj
skromni kofer, Andrić napustio je Krakov. Poljska lektira je sve ređe
bivala na njegovom stolu, bledelo je njegovo, uostalom, nikad potpuno
znanje poljskog jezika, konverzacija je gubila živost. Jednostavno, veza
s Poljskom, zemljom u kojoj je s ogromnom zanosom započeo studije, sve
je više jenjavala. Samo nekim čudom nikad nije sasvim prekinula. U
sećanju mi je ostao Krakov i njegov univerzitet, u koji je jedva uspeo
da zaviri. Sećanju je, uprkos proteklom vremenu i neumitnom zaboravu,
bilo lepo, svetlo i zavodljivo.
Diplomata po profesiji, Andrić se 1939. godine nalazio na
dužnosti diplomatskog predstavnika u Berlinu. Tu je saznao da su preko
stotinu krakovskih univerzitetskih profesora oterani u logore. Iako
svestan svojih mogućnosti, Andrić je nastojao diplomatskim kanalima i
ličnim kontaktima u Berlinu, da nekako pomogne zarobljenicima.
Istovremeno, savetuje akademijama i univerzitetima u zemlji, da pozivaju
krakovske naučnike, kako bi ih izvukli iz ropstva. Godine 1946. Andrić
se ponovo obreo u Poljskoj, na kongresu u Vroclavu, ovaj put kao
predsednik Saveza književnika. Za počasnog doktora Jagelonskog
univerziteta u Krakovu, proglašen je 1964. godine. Ostareli Andrić,
autor mnogih putopisa (Kroz Austriju, Portugal, zelena zemlja, Pismo iz
Krakova, Utisci ioz Staljingrada...) priseća se Krakova kao nestvarne
bajke:
"I sve je bilo tako neobično i tako davno, da taj Krakov moje
mladosti i nije više za mene jedan određen, konkretan grad, nego više
jedno stanje duha, jedan od onih velikih neostvarenih snova koje čovek
nosi kroz život kao najstvarniju stvarnost."
Sve do
1990. godine grad je bio poprilično zapušten. Simbol realsocijalizma,
čeličana u Novoj Hutu preorjetisala se na proizvodnju elektronike.
Lenjonova skulptura (načeta podmetnutom bombom, postavljenom u njegovu
nogu i prodata švedskom milijoneru za 100 000 kruna), zamenjena je sa
statuom poljskog poete.
Šta da gricnem?
Započnite obrok sa nekom od sjajnih poljskih supa:
- Barszcz - supa od cvekle, tradicionalno slavensko jelo nalik boršču,
- Chłodnik - hladna supa od ukiseljenog mleka, mladih listova cvekle, cvekle, krastavaca i začinskog bilja,
- Rosół - kokošja supa,
- Zupa grzybowa - supa od različitih vrsta gljiva,
- Zupa ogórkowa - supa od kiselih, usoljenih krastavaca, često sa svinjskim mesom.
- Žur - kisela supa od raženog brašna s belim kobasicama i tvrdo kuvanim jajima,
- Žurek - sličan žuru, ali s dodatkom krompira. U nekim delovima Poljske dodaju joj se i gljive. Žurek se često servira s pavlakom.
Poljska kuhinja je eklektika uticaja susednih kultura, pa ćete
osetiti ruske, nemačke, austrijske, češke uticaje, ali i italijanske i
francuske. Poljska nacionalna kuhinja uključuje specijalitete brojnih
nacionalnih manjina koje u njoj žive: Jevreja, Ukrajinaca, Belorusa i
Litvanaca.
Kada je o osveženjima reč, započeli smo sa krakovskim pivom
“Żywiec”, “Warka”, “Kocim” i “Elbląg”, a zatim smo prešli na vodku
“Žubrovku” (votka s travama ubranim u nacionalnom parku Białowieża u
kojem živi jedina vrsta europskog bizona, Žubra, koji se tom travom
hrani), presekli sa “Wyborowom”, sledio je “Goldwasser” iz Gdanjska,
piće sa česticama 22-karatnog zlata i “Krupnik” medovina, staro
slovensko piće. Pablo Pikaso je rekao jednom prilikom da su tri stvari
obeležile prvu polovinu XX veka: bluz, kubizam i poljska votka.
Preporučujem da probate poljsko nacionalno jelo “pierogi”, valjuške sa
kupusom, krompirom ili mesom. Pyzy su njoki od krompira, knedle su njoki
punjeni voćem, pączki krofne, a naleśniki su palačinke. Bigos je
poljski nacionalni specijalitet, koji se spravlja od nekoliko vrsta
mesa, kobasica, kiselog i svežeg kupusa, pečuraka, suvog voća i začina.
Najpoznatije mesno jelo je kotlet schabowy , svinjski odrezak paniran u
mrvicama prezle i serviran s krompirom i kobasicama. Pieczony schab, je
mesni specijalitet, pečena svinjetina punjena suvim šljivama. Nadaleko
su poznati golonka ili kuvana kolenica i kaszanka ili krvavica.
Goveđi specijalitet su zrazy zawijane, pirjane rolade od govedine,
punjene kiselim krastavcima, kobasicom i gljivama, servirane s grubo
mlevenom heljdinim brašnom. Kaczka po krakowsku je dinstana patka s
pečurkama. Gołbki su listovi svežeg kupusa punjeni mlevenim mesom i
pirinčem, servirani u sosu od paradajiza ili gljiva.
Na popisu poljskih poslastica mesto su pronašli: makowiec,
rolada punjena makom, voćem ili orasima, krofne (pączki), mazurek, pita
od jabuka (szarlotka), torta od sira sa ukusom vanike (sernik) i hleb s
đumbirom.
Jedno je sigurno, ono što je Marija Kiri Sklodovska
podarila hemiji, to su krakovski kuvari dali gastronomiji. I još jedna
važna napomena, uredno platite račun i dajte kelneru napojnicu, jer vas,
po legendi, vreba strašni zmaj Bazilišek, koji je u stanju da pogledom
okameni! Nije mi poznato da li je ovaj zmaj u srodstvu sa Vevelskim. U
svakom slučaju treba biti obazriv...
Naravno možete uživati i u kineskoj, indijskoj, brazilskoj ili
još nekoj od svetskih kuhinja, ali ne zaboravite da ste u Poljskoj! Tu
su i lanci brze hrane za ljubitelje te vrste ishrane. Kao i
vegetetrijanski restorani. A kući možete da ponesete oscypek, tatarski
sir, sa tradicijom dugom 600 godine, koji se proizvodi mešanjem ovčijeg i
kravljeg sira, bryndza podhalanska, sirni proizvod koji datira iz 1527.
godine ili wielkopolski prženi sir, neponovljivog ukusa.
Pivnica pod Baranami
Ovaj grad ne nosi bez razloga epitet grad kulture. U Krakovu se
nalazi i najznačajniji poljski kabare svih vremena, Pivnica pod
Baranami, koju je 26. maja 1956. godine osnovao dendi Pjotr Sksinecki
(1930.-1997.). Napaćenom poljskom narodu ponuđen je šarm pariskih
egzistencijalističkih lokala. Na ovom mestu dekadentna omladina podlega
pogubnom uticaju kapitalističkog zapada, našla je svoje skrovište od
rigidnog, totalitarnog režima. A onda su narasle umetničke pretenzije,
pa se svraćali pisci i pesnici, muzičari i glumci. I sve to pomalo
zaverenički obasjano svetlošću sveća. Organi vlasti tvrdili su da je
mesto leglo orgija i razvrata. Godine 1961. Pivnica je zatvorena na tri
godine, zbog preslobodnih tekstova i uvreda “Velikog ruskog brata”. Vrlo
brzo je postala popularna i van granica Poljske, pa ste u njoj mogli
susresti i takve likove, kao što su Sartra i Simon de Bovoar.
A onda do trga, gde su uvek ulični zabavljači. Bioskop na fasadi
zgrade, igra sa vatrom uz iskonske afričke ritmove, vreme brzo prolazi.
Ptice su zamrle. Zvona su utihla. Jedna Beograđanka bez zlote u džepu,
usplahireno je ušla u prodavnicu alkoholnih pića i sa kreditnom karticom
kupila paket piva. Druga je prešla na crveno, a Poljak se poveo njenim
primerom, što mu je na vrat natovarilo zvocanje njegove ljubomorne
pratilje. Večernju zabavu, nastavili smo u diskoteci “Prozaik”. Ovaj
klub sa tri podijuma za igu i četiri bara ostvariće sve vaše sne. Nalazi
se na trgu Domininikanski broj 6. Iznenada, sasvim neočekivano,
pojavila su se čudna stvorenja, vile. Po “Slovenskoj mitologiji” Luja
Lezea to su duše lepih devojaka, osuđenih zbog svojih grehova, da večito
lebde između neba i zemlje. Čine dobra i zla, već prema tome, kako su
im ti isti ljudi činili za života. Prikazuju se kao lepe žene, večito
mlade, obučene u belo. Njihova zlatna raspletena kosa, talasasto se
spušta niz leđa, skivajući tajnu njihovog života. Naime vila, koja
dopusti, da joj se iščupa samo jedna vlas kose, umire odmah. Katkada
imaju krila, oči im sevaju poput munja, glas im je sladak i milozvučan;
onaj koji ga je bar jedanput čuje, nikada ga ne zaboravlja. Vole da
igraju, a ko se u njih zaljubi, čekaju ga užasne ljubavne patnje.
P.S. 18. aprila 2010 godine u katedrali kraljevskog zamka u Vavelu
sahranjen je poljski predsednik Leh Kačinski i njegova supruga Marija.
Oni su sa još 94 putnika i članova posade poginuli 10. aprila u
avionskoj nesreći nedaleko od ruskog grada Smolenska. Putovali su na
komemoraciju povodom sedamdesetogodišnjice masakra koje je počinila
sovjetska tajna policija u Katinskoj šumi nad više hiljada poljskih
vojnika i oficira.
Нема коментара:
Постави коментар